UBKKA218 Komunikační dovednosti knihovníka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2013
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jarmila Beničková (přednášející)
Garance
Mgr. Jarmila Beničková
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Zkouška je ústní a je zaměřena na prověření získaných teoretických znalostí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášky je vysvětlit důležitost a smysl lidské komunikace, definovat základní pojmy vymezení komunikace, předmět a funkce komunikování. Naučit studenty komunikovat s klientem - ve službách. Dále se přednáška zabývá problematikou rétoriky, zásadami diskuze a vytváření veřejného image. Součástí je rovněž praktická znalost ústní a názorné formy propagace knihovny.
Osnova
  • 1. Základní pojmy vymezení lidské komunikace
    1.1 Tradiční definice
    1.2 Předmět psychologie lidské komunikace
    2. Funkce lidského komunikování a motivace k němu
    2.1 Funkce komunikování, motivace
    2.2 Vnější a vnitřní kontext komunikace
    2.3 Komunikace v situační roli
    2.4 Kontextové modality
    2.5 Komunikační kompetence, způsoby komunikace
    3. Komunikační manévr
    3.1 Agování
    3.2 Diskvalifikování
    3.3 Mystifikace
    3.4 Sugerování
    4. Nonverbální komunikace
    4.1 Haptika, práce s hlasem, kontakt pohledem
    4.2 Interpersonální zóny
    4.3 Správná interpretace nonverbálních signálů
    5. Rétorika a komunikace
    5.1 Příprava na veřejné vystoupení
    5.2 Řečnické zlozvyky
    5.3 Vybrané zásady rétoriky
    5.4 Vytváření veřejného image
    6. Metodika bibliografické relace (mluvená bibliografie)
    6.1 Ústní forma propagace knihovny a její význam
    6.2 Druhy bibliografických relací
    6.3 Příprava tématické relace
    7. Metodika bibliografického plakátu
    7.1 Názorná forma propagace knihovny a její význam
    7.2 Sestavování bibliografického plakátu
Literatura
    povinná literatura
  • HAJZLER, Tomáš aj. Rétorika a komunikace. 2006. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha, 2000. info
  • GRUBER, David. Řečnické triky. Ostrava, 1994. ISBN 80-85624-13-3. info
    doporučená literatura
  • BIRKENBIHL, V. F. Umění komunikace. Jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy. Bratislava : Aktuell, 1999. ISBN 80-88915-21-X. info
  • HLOUŠKOVÁ, I. Vnitropodniková komunikace. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-550-5. info
  • NĚMEC, P. Public relations. Praxe komunikace s veřejností. Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85943-20-4. info
  • FORET, M. Komunikace s veřejností. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1034-7. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Seminář ? požadavky k zápočtu: vypracování bibliografického plakátu na téma:
- uvedení knižních novinek
- beseda s významnou osobností
- knihovnická besedy pro žáky ZŠ (I., II. stupeň)
Cvičení:
- nonverbální komunikace
- řečnické triky
- cvičení artikulační
- cvičení na uvolňování mluvidel
Aktualizace 12/13.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.