UCJAOPBP31 Teorie veřejné správy

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UCJAOPBP31/A: Út 10:35–12:10 M11, L. Kamrádová
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou veřejné správy, správní vědy a státovědy. Bude seznámen se základními teoretickými přístupy a pojmy, hlavními vývojovými trendy systému veřejné správy v širších souvislostech. Cílem předmětu je zvýšit orientaci studentů v jednotlivých institucích veřejné správy, organizačních principech a základních modelech veřejné správy na místní, regionální i státní úrovni, vytváření evropského správního prostoru a reformách veřejné správy v posledních desetiletích. V těchto souvislostech budou sledovány jak procesy rozhodování, hodnocení a kontroly ve státní správě i samosprávě, tak správní politika, personální a etické otázky, a to v rámci Evropské unie i dalších státech (USA, Kanada, Austrálie aj.). Semináře se zaměřují na vybrané problémy myšlení o státě, veřejné moci a vládě, na problematiku místní správy, regionalizmu a správních reformě, byrokracie i etiky ve veřejné správě v liberálních demokraciích. Ve výuce bude zdůrazněn interdisciplinární charakter předmětu i potřeba komparativního přístupu a sledování sociálních, právních a politických souvislostí působení veřejné správy. Studenti se dokáží orientovat v současných správních systémech, institucích a procesech, v základních dokumentech i samotné činnosti státní správy a samosprávy v mezinárodním měřítku.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Studenti prokazují znalosti základních pramenných textů z oblasti teorie veřejné správy, správní vědy a státovědy. Prokáží znalosti dosavadních výzkumů, teoretických východisek a jejich aplikace na veřejnou správu v nejrůznějších zemích, a budou schopni rozlišovat základní modely podle jednotlivých typologií. Studenti rozumějí teoretickým přístupům, problémům a pojmům z oblasti veřejné správy, správní vědy a státovědy. Studenti porozumí sociálním, právním a politickým souvislostem v souvislosti s působením veřejné správy. Odborné dovednosti: Studenti jsou schopni samostatného kritického hodnocení činnosti jednotlivých institucí státní správy a jejich působení na nejrůznějších úrovních (na místní, regionální i státní úrovni). Jsou schopni vysvětlit podobu a fungování současných institucí státní správy s ohledem na historický vývoj i s hlavními vývojovými trendy systému veřejné správy. Dokáží aplikovat teoretické poznatky, interpretovat klíčové jevy, související se základními modely veřejné správy dokáží je klást do vzájemných souvislostí. Studenti umějí vyhledat a utřídit relevantní informace a na základě vymezených metodologických, formálních a obsahových podmínek. Obecná způsobilost: Student si osvojí terminologii, teoretické poznatky, nezbytné pro porozumění problematiky. Kompetence: Studenti se dokáží orientovat v základních dokumentech i činnosti státní správy v mezinárodním měřítku.
Osnova
  • 1. Stát, veřejná správa a správní věda
  • 2. Proměny správní vědy od renesance do současnosti
  • 3. Organizace státu, vláda a výkonné orgány státní správy
  • 4. Sociální aspekty novověké veřejné správy
  • 5. Instituce a organizační struktury ve veřejné správě
  • 6. Územní organizace moderního státu a evropský správní prostor
  • 7. Místní a regionální správa
  • 8. Lidský faktor ve veřejné správě 9. Profesní etika a antikorupční opatření
  • 10. Technologie veřejné správy
  • 11. Teorie, řízení a hodnoceni reforem veřejné správy
  • 12. Průběh reforem veřejné správy v liberálních demokraciích
  • 13. Shrnutí
Literatura
    povinná literatura
  • HENDRYCH, D. Správní věda. Teorie veřejné správy. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2009. ISBN 978-80-7357-458-1. info
  • POMAHAČ, R. a VIDLÁKOVÁ, O. Veřejná správa. Praha: C. H. Beck, 2002. info
  • VLÁČIL, J. Veřejná správa: sociálně-psychologické problémy v historii a současnosti. Praha: Linde, 2002. info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Písemná zkouška formou testu, při níž studenti prokáží znalost problematiky probrané v přednáškách a obsažené v povinné literatuře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.