FPF:UCJNP019 Úvod do didaktiky - Informace o předmětu
UCJNP019 Úvod do didaktiky
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2020
- Rozsah
- 0/0/8. Seminář 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UCJNP019/A: Pá 25. 9. 12:15–15:30 H6, Pá 9. 10. 12:15–15:30 H6, K. Janiš
UCJNP019/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Janiš - Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Němčina pro školskou praxi (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Úvod do didaktiky svými záměry i pojetím navazuje na disciplínu Pedagogická propedeutika. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení a profesní kompetence studujících. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti. Studenti budou seznámeni se základními didaktickými kategoriemi včetně těch, které podmiňují modernizaci a inovaci didaktiky jako samostatného oboru. Studenti budou probraná témata prakticky realizovat. Získají tím nejen základní pedagogické dovednosti, ale pochopí význam didaktiky pro jejich další pedagogické studium a samotné povolání pedagoga.
- Osnova
- 1. Didaktika jako teorie vzdělávání a vyučování, předmět didaktiky a její postavení v systému pedagogických disciplín.
2. Základní pedagogické dokumenty - práce s učebními plány, osnovami, RVP a ŠVP, tvorba vlastního celoročního plánu učiva.
3. Pedagogicko- psychologická diagnostika ve školní didaktice.
4. Interakce a komunikace ve výuce.
5. Didaktické zásady. Didaktická analýza učiva vybraného tematického celku.
6. Výukové cíle a jejich taxonomie - praktický nácvik formulace výchovně vzdělávacích cílů.
7. Organizační formy výuky. Stanovení vhodných organizačních forem u vybraného učiva vzhledem ke stanoveným výukovým cílům.
8. Výukové metody. Příprava aktivizačních metod do vyučování.
9. Materiální didaktické prostředky. Učebnice.
10. Technologie výuky - příprava didaktického testu z vybraného tematického celku, jeho vyplnění a hodnocení.
11. Hodnocení - sestavení širšího slovního hodnocení fiktivního žáka za pololetí.
12. Profesní dráha učitele, kompetence.
13. Příprava a realizace vyučovací hodiny.
14. Pedagogická aktualita.
- 1. Didaktika jako teorie vzdělávání a vyučování, předmět didaktiky a její postavení v systému pedagogických disciplín.
- Literatura
- doporučená literatura
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
- KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2. info
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
- PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
- JANIŠ, K. Obecná didaktika: vybraná témata. Hradec králové: Gaudeamus, 2006. ISBN80-7041-080-9. info
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
- PASCH, M.,et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2.vyd. Praha: Portál, 2005, c1998. ISBN 80-7367-054-2. info
- KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 4. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2. info
- KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
- NIKL, J. Technologie projektování učebních činností prostřednictvím vzdělávacích cílů. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-120-1. info
- ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) - Metody hodnocení
- Test
Zápočet - Informace učitele
- Vypracování a obhájení seminární práce
Ústní zkouška - nastudování přednášek a povinné literatury
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2020/UCJNP019