UCJNUK21 Plánování výuky cizího jazyka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tvorba učebních plánů a projektování výuky je nedílnou součástí současné učitelské praxe. Studenti se v rámci předmětu seznámí s přípravou, tvorbou a vyhodnocováním plánů. Poznají možnosti v tvorbě plánů, kurikula různých typů školských systémů, a to především zemí cílového jazyka. Naučí se pracovat s rámcovými vzdělávacími programy a zásadami tvorby školního vzdělávacího programu. Důležitým problémem je také otázka hodnocení školy, mimoškolního učení a sebevzdělávání po ukončení školní docházky. Posluchači se také naučí vypracovávat různé druhy plánů a příprav na vyučovací jednotku, realizovat je a také hodnotit. Sylabus: 1. Kurikulum, rámcové a školní vzdělávací programy 2. Společný evropský referenční rámec pro jazyky 3. Vzdělávací program a jeho tvorba 4. Analýza vzdělávacích potřeb 5. Výukový cíl a jeho formulace 6. Klíčové kompetence, jazyková kompetence 7. Průřezová témata a jazyková kompetence 8. Hodnocení dosažených cílů 9. Modely plánování výuky 10. Didakticko-metodické zásady 11. Standardy cizího jazyka 12. Plánování výukové jednotky Literatura: Ball, S. etc.: Deutsch lehren lernen: Wie lernt man Fremdsprache Deutsch? Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Ende, K. etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Kallmeyer, 2010. S. 49-54. Glaboniat, M. etc.: Profile Deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. Berlin: Langenscheidt, 1998. Leupold, E.: Bildungsstandards. In: Hallet, Wolfgang / Königs, Frank G. (Hrsg.): Handbuch Piepho, E.: Lerneraktivierung im Fremdsprachenunterricht. Braunschweig: Schroedel/Diesterweg/Klinghardt, 2003. Quetz, J.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen. In: Hallet, W. / Königs F. G. (Hg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Kallmeyer, 2010. S. 45-49. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Ziebell, B. / Schmidjeli, A.: Unterrichtsbeobachtung und kollegiale Beratung. Fernstudieneinheit 32. München: Langenscheidt Verlag, 2012.
Osnova
  • 1. Kurikulum, rámcové a školní vzdělávací programy
    2. Společný evropský referenční program pro jazyky
    3. Vzdělávací program a jeho tvorba
    4. Analýza vzdělávacích potřeb
    5. Výukový cíl a jeho formulace
    6. Klíčové kompetence, jazyková kompetence
    7. Průřezová témata a jazyková kompetence
    8. Hodnocení dosažených cílů
    9. Modely plánování výuky
    10. Didakticko-metodické zásady
    11. Standardy cizího jazyka
    12. Plánování výukové jednotky
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022.