UFMMTBP011 Základy kamerové tvorby 2

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2020
Extent and Intensity
1/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Petr Jančárek (lecturer)
MgA. Ondřej Smékal (seminar tutor)
doc. Mgr. Anton Szomolányi, ArtD. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Petr Jančárek
Centrum interdisciplinárních studií – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(B)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem prvního semestru je seznámit posluchače zejména se základy kameramanské práce, tj. se základy pořizování obrazové složky audiovizuálního díla a s jejím působením na výsledek práce celého týmu. Dá posluchačům možnost prakticky si vyzkoušet natáčení se základními typy videokamer a zároveň je seznámí s principy jednoduchého kinematografického sdělení, s důrazem na kompozici záběrů a jejich střihovou návaznost. Nedílnou součástí předmětu je provázání praktických dovedností s fyzikální a technickou podstatou záznamových zařízení a technologií. Předmět obsahuje soubor praktických cvičení, které realizují studenti sami nebo v týmech. Minimální počet cvičení v jednom semestru jsou čtyři.
Syllabus (in Czech)
  • • Možnosti a styly práce kameramana. • Principy televizního snímání, televizní snímací technika a její fyzikální podstata. • Rozbor stylů filmového obrazu, kamera v dokumentárním a hraném filmu, v reklamě a korporátních videích. • Kamera v televizním studiu. Druhy používaných světelných zdrojů, práce se světlem v ateliéru, praktické cvičení. • Snímání po záběrech a kontinuální snímání v přímém přenosu. • Člověk v obrazovém záběru. Volba velikosti záběru, její vliv na celkové vyznění scény, kamera a řeč těla. • Projekce denních prací studentů, jejich hodnocení a příprava hrubého materiálu ke střihu. • Historický vývoj oboru. • Tvorba filmového záběru • Dynamická kompozice a filmová choreografie • Atributy obrazového vyjádření • Světlo a stín, transformace reality do filmového prostoru • Barva jako nástroj tvořivého vyjádření
Literature
    required literature
  • 1. SZOMOLÁNYI, Anton. Základy kamerové tvroby. V Opavě: Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, Ústav fyziky, 2015. Editor: Martin Petrásek. ISBN 9788075101396.
    recommended literature
  • 1. PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967
  • 2. KALIŠ, Jan, ed. Dramatické filmové formy: výběr literatury. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. Učební texty vysokých škol.
  • 3. SZOMOLÁNYI, Anton. Kamera! - Běží... Překlad: Martin Petrásek. Počet strán: 182; Väzba: pevná; Rozmer: 175×245 mm; Hmotnosť: 630 g; Jazyk: český; ISBN: 9788081820502; Rok vydania: 2016
Assessment methods
80% attendance, homework project defense
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2020/UFMMTBP011