ARTAVTBP19 Základy kamery III

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Marek Jícha (přednášející)
prof. MgA. Marek Jícha (cvičící)
Garance
prof. MgA. Marek Jícha
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je navázat na základy kameramanské problematiky a vytvořit hlubší orientaci v problematice filmového prostoru, vztahu obrazu a světlotonální koncepce filmového díla. Student se seznámí se způsobem filmového obrazu s ohledem na aktivní a pasivní části obrazové složky, na vztah osvětlení a prostoru, filmovými efekty a naračními obrazovými principy.
Osnova
  • 1.–2. Hloubka pole a třídimenzionální vzhled filmového obrazu. 3.–4. Práce ostřiče – teorie a praxe. Práce na filmovém place, role ve filmovém štábu. 5.–6. Barevný kruh a barevný prostor. 7.–8. Color grading a finální úprava obrazové složky. Postprodukční fáze filmového díla. 9.–10. Rytmus obrazové struktury. 11.–12. Rytmus celku a dramaturgie misanscény a misankádru. 13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
Literatura
    povinná literatura
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007
    doporučená literatura
  • KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972
  • ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013
  • KALIŠ J. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974
Metody hodnocení
písemná prezentace (ročníková seminární práce), ústní prezentace (referát, ppt), pravidelná docházka (75 %)
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.