HKDRPBP015 Animace a prezentace kulturního dědictví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Kouřilová (cvičící)
Garance
PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HKDRPBP015/A: Po 14:45–17:10 M6, M. Hochel, M. Kouřilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět charakterizuje animaci a prezentaci jako významné způsoby péče o hmotnou a duchovní kulturu a kulturní dědictví/památky, jako prostředky předávání informací, interpretace a edukace jejich historie, funkce a hodnoty ve vztahu k veřejnosti/klientům všech věkových, sociálních a zájmových kategorií (děti, mládež, rodiny s dětmi, senioři, poučení zájemci, osoby se specifickými potřebami). Klade důraz na moderní přístupy a nutnost vnímání animace a prezentace ve smyslu kreativních výchovných metod, současně se zachováním objektivního a odborně korektního přístupu při představování kulturních dějin a kulturního dědictví.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat moderní přístupy v prezentaci kulturního dědictví pro různé segmenty publika,
- navrhnout a vysvětlit vhodnou metodu prezentace kulturního dědictví ve vazbě na konkrétní příklady z praxe.
Osnova
  • 1. Terminologie, literatura, informační zdroje.
  • 2. Kulturní dějiny a kulturní dědictví jako předměty animace a prezentace.
  • 3. Zásady, postupy a nástroje interpretace, včetně základů komunikačních dovedností.
  • 4. Základní edukační nástroje v prezentaci a animaci kulturního dědictví.
  • 5. Základní prezentační techniky a postupy (expozice, výstava, galerijní výstava, dioráma, exteriérové instalace).
  • 6. Moderní metody prezentace, audiovizuální prostředky.
  • 7. Animace a animační postupy v kontextu praxe paměťových institucí (muzea, galerie, památkové objekty, ad.).
  • 8. Animace a animační postupy v kulturním turismu.
  • 9. Rámcové vzdělávací programy (přednášky, workshopy, komentované prohlídky, lektorské programy ad.).
  • 10. – 12. Animace a prezentace vybraných témat v současné praxi (náslechy na akcích, programech vybraných paměťových institucí v cestovním ruchu).
  • 13. Diskuse, zhodnocení a náměty k realizovaným náslechům v praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • Cihlářová, K. Animace kultury ve výchově a vzdělávání. Praha 2011.
  • Dolák, Jan. Muzeum a prezentace. Bratislava, 2015. info
  • Foltýn, D. – Havlůjová, H. (eds.). Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj: Osm příkladů z české školní praxe/Cultural Heritage and Sustainable Development: Eight Case Studies from Czech Schools. Praha 2012.
  • Havlůjová, H. – Hudec, P. – Indrová, M. Památky nás baví. 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky 1. stupně základních škol. Praha 2015.
  • Havlůjová, H. – Charvátová, K. – Indrová, M. Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Praha 2015.
  • Havlůjová, H. – Charvátová, K. – Indrová, M. – Klapko, D. Památky nás baví 3. Potenciál kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů. Praha 2015.
  • Havlůjová, H. – Indrová, M. – Svoboda, P. a kol. Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Praha 2015.
  • Jagošová, L. – Jůva, V. – Mrázová, L. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno 2010.
  • JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008. info
  • KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0898-7. info
  • Pavelec, P. – Slavko, P. Metodika pro přípravu a realizaci historicky poučených festivit v prostředí hradů a zámků – I. České Budějovice 2015.
  • Tyslová, I. a kol. Metodiky animačních procesů v kultuře. Praha, 2012. info
  • Kolektiv: Metodika průvodcovské činnosti na hradech, zámcích a dalších zpřístupněných památkách. Odborné a metodické publikace, sv. 44. Praha: Národní památkový ústav, 2014.
  • Památky nás baví, Vzdělávací portál NPÚ, Metodické materiály k prezentaci a edukačnímu využití kulturních památek, https://www.pamatkynasbavi.cz/cs
    doporučená literatura
  • Friedlová, M. Umění: prostor pro život a hru. Animátor umění. Olomouc 2008.
  • Brabcová, Alexandra (ed.): Brána muzea otevřená. Praha 2003.
  • Havlíková, I. – Musílková, K. Možnosti muzejní prezentace a využitím moderních technologií. In: Muzejní výstavnictví. Učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky Asociace muzeí a galerií České republiky, Praha 2014, s. 207-212.
  • Helcl, Z. Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách. Osvědčené rady a příklady z praxe. Praha 2013.
  • Muzejní výstavní tvorba: sborník přednášek ze semináře 26.-27.6.2007. Hodonín: Masarykovo muzeum v Hodoníně, 2008. info
  • Krátká, J. – Vacek, P. Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy. Brno 2008.
  • Pechová, Z. Metody animace kulturně historického dědictví. Zprostředkování poznání tvůrčí interpretací přítomného. Dis. práce MU, Brno 2011, [online] (https://is.muni.cz/th/mglby/DSP_Pechova.pdf).
  • SIOSTRZONEK, J. Animace kultury (polské inspirace). Opava: ITF FPF SU v Opavě, 2008. info
  • Svatoš, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové 2009.
  • Šobáňová, P. Edukační potenciál muzea. Olomouc 2012.
  • Šobáňová, Petra. Muzejní edukace. Olomouc, 2012. info
  • Šobáňová, P. Muzejní expozice jako edukační médium 1. Olomouc 2014.
  • Veselá, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. info
  • Dostál, P. – Černá, J. a kolektiv: Marketingové řízení památkových objektů. Praha 2014.
    neurčeno
  • Kaplánek, M. Animace. Studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha 2013.
  • Martinec, V. – Mazánek, P. Moderní nástroje komunikace s návštěvníky expozic. In: Muzejní výstavnictví. Učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky Asociace muzeí a galerií České republiky, Praha 2014, s. 200-207.
  • Mrázová, L. Úvod do muzejní pedagogiky a tvorby doprovodných programů v muzeu. In: Muzejní výstavnictví. Učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky Asociace muzeí a galerií České republiky, Praha 2014, s. 169-197.
  • Vybíral, Z. Animace a interpretace kulturního dědictví. Opava 2015.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Ústní rozprava. Docházka na semináře (75%), aktivní přístup. Příprava vybraného projektu.
Informace učitele
Smyslem předmětu je seznámit studenty s druhy prezentace a interpretace instalovaného objektu, konkrétně Státního zámku Raduň. Cílem je aplikovat teoretické znalosti z oblasti animace a prezentace do praxe. Studenti se pokusí hledat cesty, jak s ohledem na zachování funkcí a hodnot památky zprostředkovat její kulturněhistorický potenciál různým věkovým, sociálním a zájmovým skupinám. V roli animátora budou, ať už individuálně či ve skupinách, připravovat podklady k jimi zvolenému tématu a následně tvořit specifické druhy výstupů, programů, jejichž realizaci si budou moci ověřit v praxi. Konkrétně jde o tvorbu programů pro děti, případně rodiče s dětmi, eventuálně pro seniory, dále pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Pozornost bude věnována také tvorbě nových interiérových a exteriérových prohlídkových tras, včetně edukačních programů, případně realizaci akcí, které vhodným a přiměřeným způsobem propagují památku a oslovují další návštěvníky.
Projekty:
Pozor děti – edukační prohlídky pro děti / rodiny s dětmi
Strach z prázdnoty – prohlídková trasa s minimem mobiliáře
Bez wifi – program pro generaci Z Citrusy a exotické rostliny v zámecké oranžerii – téma pro realizaci edukačních programů
Anglický park – kulisa, nebo možnost další prezentace?
Památka bez bariér – programy pro:
- nevidomé a slabozraké
- osoby s mentálním postižením
- osoby s kombinovaným postižením
Vděčný nebo náročný návštěvník – tvorba programu pro seniory

Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.