UBKKBP0009 Digitální čtení a hypertext

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Dušan Katuščák, PhD. (přednášející)
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Dušan Katuščák, PhD.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UBKKBP0009/A: Út 14:45–16:20 H2, D. Katuščák, M. Timko
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je obeznámit studenty se specifiky digitálního čtení a jak jejich dopadem na proces čtení tak i dopadem na činnost knihoven. V druhé části obeznamuje studenty s filozofií nelineární prezentace informace, tvorbou hypertextu, jeho výhodami a nevýhodami. Po absolvování předmětu bude student schopen vytvářet hypertextové dokumenty, vytvářet přepojení dokumentů v digitálním informačním prostředí. Dále se naučí číst s porozuměním digitální dokumenty.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
vytvářet hypertextové dokumenty;
vytvářet přepojení dokumentů v digitálním informačním prostředí;
číst a porozumět digitálním dokumentů.
Osnova
  • Teorie čtení, teorie digitálního čtení
  • Digitální text, specifika digitálního textu
  • Elektronická literatura
  • Digitální čtení a knihovny
  • Výzkumy digitálního čtení
  • Teorie hypertextu
  • Noosféra, tři světy K. Poppera
  • Zásady tvorby odkazů (linek)
  • Příklady hypertextu, limity a praxe hypertextu
Literatura
    povinná literatura
  • SCHAFER, S. M. HTML, XHTML a CSS. Praha, 2009. info
  • BERNSTEIN, M. a D. GRECO. Reading hypertext. Watertown, MA: Eastgate Systems, 2009. ISBN 18-845-1148-1. info
    doporučená literatura
  • Chuck Musciano & Bill Kennedy. HTML a XHTML Kompletní průvodce. Computer Press. ISBN 80-722-6407-9. info
  • HOMOLOVÁ, Kateřina. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava, 2008. info
  • HÖFLEROVÁ, E. Text a hypertext v procesu učení. In HÖFLEROVÁ, E., HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. S. 3-69. Ostrava: PedF, 2003. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace seminární práce
Metody hodnocení
Vypracování samostatné semestrální práce na zadané téma. Aktivní účast na přednáškách i seminářích. Studium literatury. Ústní obhajoba vypracované semestrální práce. Ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zp před Zk
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.