ARTAVTBP78 Ateliér performance, site specific, práce s tělem

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ARTAVTBP78/A: každou sudou středu 13:55–17:10 ATEL, J. Orlová
Předpoklady
FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na rozvoj osobní kreativity a kritického myšlení v estetických, příležitostně i sebereflexivních souvislostech. Semináře jsou zaměřeny prakticky, zároveň se však dotýkají vybraných témat z teorie a historie performance a příbuzných oborů. Studenti se během semestru seznámí v rámci s principy práce s vlastním tělem, pohybem, gestem, zvukem, prostorem, využita bude rovněž průběžná skupinová a individuální zpětná vazba. Absolvent semináře si osvojí autorské dovednosti, které bude moci využít nejen ve vlastní umělecké činnosti, ale rovněž v každodenních situacích.
Osnova
  • 1.-2. Tělo profánní, sakrální, tělo umělecké
  • 3.-4. Tělo normované, tělo „jiné“
  • 5.-6. Tělo jako uzemnění, tělo jako břímě
  • 7.-8. Tělo mediální a digitální
  • 9. Výběr prostoru, vytváření prostoru
  • 10. Interakce těla s prostorem
  • 11. Rituál a tělo, rituál a performance
  • 12. Realizace výstupu
  • 13. Prezentace výstupu
Literatura
    povinná literatura
  • BISHOP, Claire. Black Box, White Cube, Gray Zone: Dance Exhibitions and Audience Attention. TDR: The Drama Review, 62(2), s. 22–42. Dostupné z: https://www.academia.edu/38135170/Black_Box_White_Cube_Gray_Zone_Dance_Exhibitions_and_Audience_Attention
  • BISHOP, Claire. Delegated Peformance: Outsourcing Authenticity. CUNY Academic Works, 2012. Dostupné z: https://monoskop.org/images/f/f3/Bishop_Claire_2012_Delegated_Performance_Outsourcing_Authenticity.pdf.
  • BUDDEUS, Hanna. Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století. Praha: UMPRUM, 2017.
  • GOLDBERG, RoseLee. Performance art: from futurism to the present. Třetí vydání. New York: Thames &Hudson, 2001.
  • GOLDBERG, RoseLee. Performance Now: Live Art for the Twenty-First Century. London: Thames & Hudson, 2018.
  • HAVLÍK, Vladimír (ed.). Akce a reakce: performativní aspekty v současním umění a umělecké výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.
  • HESEMANS, Hanna. Why we should not try to understand performance art. Studie, University College Maastricht [online]. 2017 [cit. 2023-06-30]. Dostupné z: https://www.academia.edu/33662364/Why_we_should_not_try_to_understand_performance_art_-_About_the_ri
  • MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Olomouc, Votobia, 1999.
  • WOOD, Catherine. Performance in Contemporary Art. London: Tate Publishing, 2018.
  • ZET, Martin. Performance pro sebe. Brno: Galerie ESKORT, 2006.
    doporučená literatura
  • CÍLEK, Václav a Radoslava SCHMELZOVÁ (ed.). Divadlo v netradičním prostoru, performance a site specific: současné tendence. Praha: Akademie múzických umění, 2010.
  • ERIKSEN, Thomas Hylland. Tyranie okamžiku: rychlý a pomalý čas v informačním věku. Brno: Doplněk, 2005.
  • JONES, Amelia. Presence’in Absentia: Experiencing Performance as Documentation. Art Journal, 56(4), 1997. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/i231724.
  • SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduction. London; New York: Routledge, 2002.
  • SCHECHNER, Richard. Performance theory. Rev. and expanded ed. London: Routledge, 2003.
Výukové metody
semináře, konzultace, domácí práce
Metody hodnocení
Podmínkou získání zápočtu je vedle aktivní účasti na seminářích především vytvoření a prezentace uměleckého díla. Na konci semestru se uskuteční povinná prezentace semestrální práce každého studenta, která je zaměřena na analýzu formálních a obsahových stránek výstupu. Výstup je ve formě záznamu provedené performance v dohodnutém rozsahu a formátu. Tuto práci student průběžně konzultuje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, zima 2024.