ARTHDBP046 Scenáristický workshop

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Rudolf Merkner (cvičící)
Garance
MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Předpoklady
FORMA(P)
nejsou definovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní.
Osnova
  • 1. Deník – scenáristický nástroj. První zápisy soukromé. Zadání fotoscénáře – povinná rekvizita + téma.
  • 2. Vyprávění obrazem – vizualizace neviditelného. Velikosti záběrů. Mizanscéna.
  • 3. Deník – přidání zápisů pro posluchače (rozdíl ve výběru situací i v jazyce zápisů). Etuda – telefonní dialog – půjčení chaty.
  • 4. Tvorba bodů zlomu. Konflikt (stupňování).
  • 5. Deník – ke stávajícím zápisům přidáme další zápis – očima blízké postavy (jak to vidí druhá osoba) - trénink empatie.
  • 6. Dramatický dialog. Rozdíl mezi odposlechnutým rozhovorem a filmovým dialogem. Studentské etudy – prezentace před kolegy.
  • 7. Základní prvky dramatizace – základní dramatické situace.
  • 8. Etuda – dofabulování rozhlasové hry (poslech expozice – definové postavy a základní dramatická situace).
  • 9. Deník – s odstupem času hledání opakujících se témat. Náměty fotoscénářů – prezentace před kolegy (nácvik pitchingu).
  • 10. Zákonitosti psaní krátkého filmu – doporučení (P. Jech).
  • 11. Treatment; synopse (dlouhá i krátká); autorská explikace – prakticky.
  • 12. Fotoscénáře – prezentace na závěrečné hodině; dramaturgický rozhovor.
  • 13. Závěrečné opakování a shrnutí.
Literatura
    povinná literatura
  • ARONSONOVÁ, L., Scénář pro 21. století. Praha: AMU, 2014.
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishing, 2007. info
    doporučená literatura
  • FLEISCHER, J., To by mohl být film. Praha – Zlín: AMU – Archa, 2009.
  • JECH, P., ANGIOLILLO, M., The Seven Minute Screenplay. Praha: FAMU, 2009.
  • MAKOVIČKA, D. Televizní příběh. Brno: DIFA JAMU, 1996.
  • MANDER, J. Čtyři důvody pro zrušení televize. Brno: Doplněk, 2000.
  • Nichols, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Nakladatelství AMU a JSAF, Praha, 2010. info
  • WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
    neurčeno
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
Výukové metody
semináře, diskuse, analýzy, domácí cvičení
Metody hodnocení
konkrétní scenáristická cvičení k ověření zvládnutí scenáristického softwaru
Scénář a fotoscénář (vyprávění obrazem) na zadané téma, odevzdání scénářů, cvičení a etud.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.