UCJITBK029 Italský jazykový seminář 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2023
Rozsah
8h/s/sem. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Práce v jazykovém semináři má syntetizující charakter. Je založena na využívání poznatků, které student získává při studiu italské morfologie, syntaxe a lexikologie. Náplň tvoří četba a rozbor italského textu se zaměřením na zásadní jazykové jevy, kterými se italština jako jazyk na pomezí jazyka analytického a syntetického liší od češtiny jako jazyka syntetického. Cílem semináře je prohloubit pochopení jazykového systému italštiny, usnadnit rychlou orientace v rozsáhlejším textu a současně rozšiřovat slovní zásobu. Rozebíraný text má být nosný i z hlediska obsahu tak, aby znamenal doplnění poznatků v oblasti historie, kultury a reálií Itálie. Náplň předmětu tvoří (obměnitelný) soubor textů o rozsahu v průměru 10-15 stran sloužící jako materiál k jazykové analýze.
Výstupy z učení
Hlubší pochopení jazykového systému italštiny,rychlá orientace v rozsáhlejším italsky psaném textu, rozšíření slovní zásoby. Rozebíraný text doplní poznatky v oblasti historie, kultury a reálií Itálie.
Osnova
  • Soubor textů k analýze 1. Parks, T. Gli italiani. Milano: Bompiani, 1995, s. 3-11. 2. Buzzati, D. Il deserto dei Tartari. Milano: Mondadori, 1995, s. 3-20. 3. Parks, T. Gli italiani. Milano: Bompiani, 1995, s. 35-46. 4. Boneschi, M. Poveri ma belli. I nostri anni cinquanta. Milano: Mondadori, 2001, s.. 124-149. 5. Boneschi, M. Poveri ma belli. I nostri anni cinquanta. Milano: Mondadori, 2001, s. 150-167. 6. Moravia, A. Racconti romani. Milano: Bompiani, 2002, s. 144-149. Analyzované a srovnávané jevy: pronominální subjekt v italské větě, postavení adjektiv, předložkové vazby s adverbiálním významem, kategorie aspektu ve srovnání s kategorií vidu v češtině, funkce a významy italských gramatických časů, struktura predikátu, modální schémata větných typů, modální schéma souvětné.
Výukové metody
seminario
Metody hodnocení
esame scritto
Vyučovací jazyk
Italština
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 8h/s/sem.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.