UFMMTBP014 Úvod do scenáristiky a dramaturgie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2023
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petr Jančárek (přednášející)
Ing. Petr Jančárek (cvičící)
Garance
Ing. Petr Jančárek
Centrum interdisciplinárních studií – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 9:45–11:20 209
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UFMMTBP014/01: každý sudý čtvrtek 11:25–14:40 209, P. Jančárek
Předpoklady
Předpokladem pro zvládnutí předmětu je běžná stylistická schopnost a ovládnutí českého (vyučovacího) jazyka na úrovni maturitní zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je posluchače uvést do základů dramaturgie a výběru scénáře budoucího AV díla, včetně problematiky rešerší a přípravy podkladů pro vznik vlastního scénáře. Základní metodické postupy a nástroje analýzy vznikajícího i „hotového“ scénáře. Psychologická hra – skupina posluchačů generuje společný filmový příběh a podílí se na vytvoření příslušného scénáře. Rozbory samostatných prací studentů.
Výstupy z učení
Výstupem je vlastní scénář studenta, nebo předem definovaná a individuálně studentem zpracovaná část společného scénáře, vznikajícího v rámci psychologické hry během výuky. Sekundárním cílem je dramaturgické posouzení práce kolegů a rozbor několika příkladových hotových filmů.
Osnova
  • Filmový jazyk. Základní výrazové prostředky AV díla a jejich vliv na filmové sdělení. Film a jeho scénář. Co je to literární podklad? Je scénář nezbytný i u drobných AV děl z naší každodenní praxe? A co jej může eventuálně nahradit? Scénář jako základní prvek komunikace mezi rozdílnými profesemi při výrobě AV díla. Spolupráce režiséra se scénáristou, kameramanem, střihačem a zvukařem. Proměny scénáře v průběhu realizace AV díla. Režie AV díla – historický vývoj oboru.
Literatura
    povinná literatura
  • Syd Field, Jak napsat dobrý scénář, Rybka Publishers, 2007
    doporučená literatura
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášky a praktického cvičení za využití postupů z psychologických her. Zvláštní důraz je kladen na domácí práce studentů a jejich následný rozbor při výuce.
Metody hodnocení
Hodnocení studenta obsahuje individuální rozbory jeho prací v diskusi s pedagogem a společné rozbory prací s kolegy - studenty. Důležitá je aktivní zpětná vazba a postupné upravování vznikajících literárních děl a scénářů.
Navazující předměty
Informace učitele
Student má kromě práce v řádných hodinách výukymožnost individuálních konzultací s pedagogem, a to jak presenčním, tak písemným způsobem
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.