FPF:ARTAVTBP46 Scenáristický workshop - Informace o předmětu
ARTAVTBP46 Scenáristický workshop
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Rudolf Merkner (cvičící)
- Garance
- MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ARTAVTBP46/A: Po 7. 10. 8:55–13:50 D2, Út 8. 10. 8:55–13:50 D2, Po 9. 12. 8:55–13:50 D2, Út 10. 12. 8:55–13:50 D2, R. Merkner
- Předpoklady
- FORMA(P)
nejsou definovány - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-bpbk)
- Cíle předmětu
- Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní.
- Osnova
- 1. Deník – scenáristický nástroj. První zápisy soukromé. Zadání fotoscénáře – povinná rekvizita + téma.
- 2. Vyprávění obrazem – vizualizace neviditelného. Velikosti záběrů. Mizanscéna.
- 3. Deník – přidání zápisů pro posluchače (rozdíl ve výběru situací i v jazyce zápisů). Etuda – telefonní dialog – půjčení chaty.
- 4. Tvorba bodů zlomu. Konflikt (stupňování).
- 5. Deník – ke stávajícím zápisům přidáme další zápis – očima blízké postavy (jak to vidí druhá osoba) - trénink empatie.
- 6. Dramatický dialog. Rozdíl mezi odposlechnutým rozhovorem a filmovým dialogem. Studentské etudy – prezentace před kolegy.
- 7. Základní prvky dramatizace – základní dramatické situace.
- 8. Etuda – dofabulování rozhlasové hry (poslech expozice – definové postavy a základní dramatická situace).
- 9. Deník – s odstupem času hledání opakujících se témat. Náměty fotoscénářů – prezentace před kolegy (nácvik pitchingu).
- 10. Zákonitosti psaní krátkého filmu – doporučení (P. Jech).
- 11. Treatment; synopse (dlouhá i krátká); autorská explikace – prakticky.
- 12. Fotoscénáře – prezentace na závěrečné hodině; dramaturgický rozhovor.
- 13. Závěrečné opakování a shrnutí.
- Literatura
- povinná literatura
- ARONSONOVÁ, L., Scénář pro 21. století. Praha: AMU, 2014.
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishing, 2007. info
- doporučená literatura
- FLEISCHER, J., To by mohl být film. Praha – Zlín: AMU – Archa, 2009.
- JECH, P., ANGIOLILLO, M., The Seven Minute Screenplay. Praha: FAMU, 2009.
- MAKOVIČKA, D. Televizní příběh. Brno: DIFA JAMU, 1996.
- MANDER, J. Čtyři důvody pro zrušení televize. Brno: Doplněk, 2000.
- Nichols, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Nakladatelství AMU a JSAF, Praha, 2010. info
- WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
- neurčeno
- MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
- Výukové metody
- semináře, diskuse, analýzy, domácí cvičení
- Metody hodnocení
- konkrétní scenáristická cvičení k ověření zvládnutí scenáristického softwaru
Scénář a fotoscénář (vyprávění obrazem) na zadané téma, odevzdání scénářů, cvičení a etud. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTAVTBP46