FPF:ARTKSPBP30 Vizuální studia - Informace o předmětu
ARTKSPBP30 Vizuální studia
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
Předmět se v období zima 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kamera, střihová skladba a digitální postprodukce (program FPF, KamerStrih)
- Cíle předmětu
- Vizuální studia jsou oblastí vědeckého zkoumání, která se zaměřuje na aspekty kultury závisející na obrazech. Kurz se zaměřuje na aspekty kultury závislé na obrazech. Předmětem zájmu je studium kulturní konstrukce vizuálna nejen v umění, ale i v médiích a každodenním životě. Obsah kombinuje poznatky kulturálních studií, dějin umění a antropologie, překrývá se s oblastí studia filmu a televize, se studii počítačových her, komiksu, reklamy a internetu a každou jinou oblastí, pro kterou je zásadní aspekt vizuality. Tento interdisciplinárně se rozvíjející směr studia současné kulturní produkce zkoumá způsoby, jak je prostřednictvím vizuálních obrazů, bez ohledu na jejich uměleckou hodnotu či kulturní statut, vytvářen význam v kulturním kontextu.
- Osnova
- 1. Vizualita, její podoby a role do poloviny 19. st. 2. Vizualita ve 2.pol. 19. st., vznik fotografie 3. Modernistický obrat k vizualitě 1 4. Modernistický obrat k vizualitě 2 5. Vizuální média 6. Vizuální reprezentace 7. Podmíněný pohled a souvislosti 8. Obrazy a moc 9. Obrazy a estetická funkce 10. Digitální obrazy a manipulace 11. Textový a obrazový amalgám 12. Budoucnost obrazů 13. Opakování
- Literatura
- povinná literatura
- KESNER, L. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha: H+H., 1997.
- BARTHES, R. Světlá komora: vysvětlivka k fotografii. Bratislava: Archa, 1994.
- FILIPOVÁ, M. – RAMPLEY, M. Možnosti vizuálních studií. Brno: Barrister a Principal, 2007.
- STURKEN, M. – CARTWRIGHT, L. Practices of looking: an introduction to visual culture. Oxford: Oxford University Press, 2002.
- doporučená literatura
- BELTING, H. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000.
- BARTHES, R. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.
- ELKINS, J. Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia, 2007.
- Dějiny a současnost, 2007, č. 6, Téma: Dějiny vidění. Člověk a obraz v proměnách času. str. 30-43.
- MANGUEL, A. Čtení obrazů. Brno: Host, 2008.
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- písemná prezentace (ročníková seminární práce), ústní prezentace (ppt), pravidelná docházka (75 %)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTKSPBP30