FPF:UBKKDBK041 Masová komunikace - Informace o předmětu
UBKKDBK041 Masová komunikace
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 4p+4s/sem. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jakub Záhora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jakub Záhora, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Bc. Michal Novotný
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- Předmět Masová komunikace by měl absolventům pomoci lépe se orientovat v současném mediálním a informačním prostředí.
Seznamuje studenty se základními teoretickými pojmy, moderními trendy a následně si teoretické znalosti ověřit v praxi - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v současném mediálním a informačním prostředí
- práce s moderními prostředky masové komunikace - Osnova
- 1. ZÁKLADNÍ POJMY
- Charakteristika a definice pojmu, význam masových médií; Typologie, masa a další pojmy, základní modely Schémata v toku informací, příklady
- 2. TYPY MÉDIÍ
- Printová média (kniha, noviny, časopisy), klady a zápory; Elektronická média - film, rozhlas, televize, paměťová média, internet, sociální sítě
- 3. MEDIÁLNÍ TÉMATA
- Žánr a jeho charakteristika, mediální logika a formát, svoboda médií, rovnost a rozmanitost; Objektivita a informační kvalita, morálka, etika, komercionalizace a její důsledky, postmodernismus; Bulvární žurnalistika, indikátory, bulvarizace a její základní prvky
- 4. KOMUNIKACE NA WEBU
- Základní prostředky (prohlížeče, e-mail a e-mailing, messaging, VoIP, videocall, stream aj.); Srovnání s ostatními masovými prostředky (publikum, měření, trendy); Multimediální charakter (blogy, podcasting, komentáře a diskuse, online žánry, archivy); Fenomény Google a Seznam
- 5. SOCIÁLNÍ SÍTĚ
- Charakteristika a základní přehled, žebříčky, známé a méně známé sítě; Trendy, porovnání funkcionality (messengery, fotkoviště, youtube); Úvod do marketingu na sociálních sítích
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNÁŘ, Vojtěch. . Internetová publicistika. Praha, 2011. info
- OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-807-2772-667. info
- McQUIAL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha, 2007. info
- doporučená literatura
- BEDNAŘÍK, Petr; JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií : Od počátku do současnosti. Praha, 2011. info
- BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích: prosaďte se na Facebooku a Twitteru. Brno, 2011. info
- RUSS-MOHL, S., BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika. Kompletní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha, 2005. info
- neurčeno
- NOVOTNÝ, M. Markomu.cz (Online svět, sociální sítě, návody a nástroje) [online]. Dostupné z: https://markomu.cz
- Výukové metody
- Přednáška, seminář.
- Metody hodnocení
- Seminární prezentace Ústní pohovor Docházka
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/UBKKDBK041