FVPFPK06 Terciární vzdělávání a kontext rovného přístupu

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
0/0/6. Seminář 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FVPFPK06/A: Pá 17. 3. 13:05–18:00 C206, I. Savková
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( BN ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/20, pouze zareg.: 2/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociálními kontexty terciárního vzdělávání studentů intaktních a studentů se specifickými potřebami, vymezit jejich typologii specifických vzdělávacích potřeb, objasnit rámec rovného a spravedlivého přístupu, včetně popisu zvláštností, které studenta s daným typem postižení ve vysokoškolském prostředí doprovázejí. Předmět nabízí přehled mechanizmů podpory, včetně popisu základních teoretických, koncepčních a jiných procesů, které jsou nezbytně nutné pro zajištění kvalitního vzdělávání bez snížení nároků. Dotýká se otázky studijní úspěšnosti a objasňuje klíčové faktografické skutečnosti, včetně náležitých procesů a nutných mechanizmů, jenž se na úspěšné dokončení studia podílejí.
Výstupy z učení
Výstupy učení Odborné znalosti Student se orientuje v názvosloví a terminologii související s terciárním vzděláváním studentů se specifickými potřebami; zná klasifikační systém a typologii specifických potřeb, orientuje se v současné legislativě a dokumentaci používané v systematickém vzdělávání studentů se specifickými potřebami u nás i v Evropě; umí objasnit rovný a spravedlivý přístup ke vzdělávání v terciárním stupni; zná mechanismy podpory a modifikace ve vzdělávání studentů se specifickými potřebami. Odborné dovednosti Student umí popsat specifické potřeby studenta v terciárním vzdělávání; umí komparovat mechanismy podpory a modifikace studia studenta se specifickými potřebami a studenta bez nich, aplikuje pravidla rovného přístupu a spravedlivého zacházení se studentem se specifickými potřebami u nás i v Evropském kontextu. Obecné způsobilosti Student je schopen posoudit ucelený vzdělávací kontext studia studentů se specifickými potřebami v komparaci se situací studentů intaktních.
Osnova
  • Obsah seminářů: Vymezení problematiky terciárního vzdělání; Legislativní, metodický a koncepční rámec terciárního vzdělávání; Koncepce terciárního vzdělávání – teoretická a praktická východiska; Studenti se SVP a centra podpory studentům se speciálními vzdělávacími potřebami; Univerzitní, fakultní podpora a možnosti zajištění vyrovnávání podmínek studia; Vzdělávání studentů s daným typem postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, (bez)bariérovost, orientaci v prostoru a další specifika; Kvalita v terciárním vzdělávání – role subjektů a objektů; Evaluace realizovaných praktických aktivit.
Literatura
  • JANKŮ, Kateřina. Terciární vzdělávání jako cesta k zaměstnanosti člověka s disabilitou. Online. In Kaleja, M. Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2019, s. 107-117. ISBN 978-80-7510-329-1. info
  • KALEJA, Martin. Terciární vzdělávání v aplikovaném měnícím se výzkumném schématu. In Škola pro všechny aneb interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách. 2017. info
  • KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí Inkluzivní vzdělávání v globálních a v užších kontextech : terciární vzdělávání - otázky k inkluzi : [4.12.2014]. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 200 s. ISBN 978-80-7464-660-7. info
Výukové metody
Metody výuky -Metody reproduktivní ( reproduktivní práce s textem, rozhovor ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) -Metody aktivizační a produktivní (diskuse, brainstorming) -Metody názorně – demonstrační (pozorování procesů, demonstrace jevů/procesů, práce s pojmovou mapou, statická a dynamická projekce/prezentace) -Metody komplexní (skupinové a kooperativní učení, samostudium)
Metody hodnocení
Zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2021, léto 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2023/FVPFPK06