SP25PK030 Odborná praxe III - průběžná

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/3/62. 8 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle:  Cílem předmětu je osvojení odborných znalostí a dovedností při asistenci související s přípravou speciálněpedagogických výcvikových, preventivních, vzdělávacích a aktivizačních programů osobnostního rozvoje osob s postižením napříč věkovými kategoriemi v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Registrace a analýza specifických projevů verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením v kontextu pedagogické a sociální komunikace za účelem uplatňování vhodných komunikačních strategií. Praktická aplikace vhodných komunikačních strategií. Důraz bude kladen na praktickou aplikaci vybraných prostředků speciálněpedagogické diagnostiky, analýzu a interpretaci výsledků orientačního diagnostického procesu. Pozornost bude zaměřena na proces plánování vzdělávacích a aktivizačních činností.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením  - student umí popsat vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti  - student se seznamuje s komunikačními strategiemi v kontextu sociální komunikace  Odborné dovednosti:  - student si ověří vybrané orientační diagnostické nástroje   - student zaznamenává průběh vzdělávacích a aktivizačních činností  - student popisuje specifické projevy, vyplývající z postižení  - student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky  Obecné způsobilosti:  - student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka  - student umí vysvětlit význam teoretických znalostí z pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga
Osnova
Obsah:   1. Obsahová část portfolia: charakteristika vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností, popis průběhu realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností, popis specifických projevů žáka v průběhu činnosti formou záznamového archu orientačního diagnostického pozorování, struktura přípravy na vzdělávací a aktivizační činnosti, analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky, evaluace orientačního diagnostického pozorování a asistentských činností  2.-12. Asistentská praxe
Literatura
    povinná literatura
  • KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-882-9097-1.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.
  • BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
    neurčeno
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • GRANT, D. That‘s the Way I Think: Dyslexia, dyspraxia, ADHD and dyscalculia explained. New York, NY: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-12622-0.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
Výukové metody
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Metody hodnocení
Zúčastnit se úvodního semináře k předmětu odborné praxe, realizovat průběžnou praxi dle harmonogramu stanoveném vyučujícím předmětu, shromažďovat potřebné údaje pro obsah portfolia, zpracovat a odevzdat portfolio dle stanovené struktury.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK030