SP25PP013 ORL a foniatrie pro speciální pedagogy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
13/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
MUDr. Richard Lenert, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání znalostí z ORL a foniatrie, týkající se organických a funkčních změn v lidském organismu. Soustředí se na poruchy sluchu, řeči a hlasu v dětském a dospělém věku. Studenti se seznámí s významem spolupráce mezi lékaři a speciálními pedagogy při postupu a nápravě porušených funkcí jedinců s postižením.
Výstupy z učení
Výstupy z učení:  Odborné znalosti:  - student umí popsat anatomii a vývoj sluchového orgánu  - student zná anatomii artikulační a dýchací soustavy, orientuje se v základní klasifikaci poruch hlasu a řeči  - student umí vysvětlit termíny foniatrie, ORL, audiologie, audiogram  - student je schopen provádět reedukační sluchová cvičení  Odborné dovednosti:  - student umí používat odbornou terminologii  Obecné způsobilosti:  - student je schopen orientovat se v odborné terminologii a nabyté vědomosti využít v pedagogické praxi  - student bude schopen odhadnout anatomické a fyziologické odchylky od normálu při speciálněpedagogické diagnostice
Osnova
Obsah:  1. Otorinolaryngologie, vymezení pojmu  2. Základy anatomie a fyziologie sluchového aparátu, vývoj ucha  3. Fyziologie a patologie slyšení, vývojové vady ucha  4. Základy akustiky. Audiologie, její význam, audiogram  5. Vyšetření sluchu u dětí a dospělých  5. Anatomie artikulační a dýchací soustavy  6. Sluch a věk, sluch a řeč  7. Anatomie artikulační a dýchací soustavy  8. Tvorba hlasu, základní terminologie  9. Poruchy hlasu u dětí a dospělých  10. Poruchy sluchu u dětí a dospělých  11. Poruchy řeči u dětí a dospělých  12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • LEJSKA, M. Základy praktické audiologie a audiometrie: učební text. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1994. ISBN 80-7013-178-0.
  • ŠLAPÁK, I., JANEČEK, D., LAVIČKA, L. Základy otorinolaryngologie a foniatrie pro studenty speciální pedagogiky. Elportal, Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X.
  • LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
  • KUCHYNKOVÁ, Z. Dětská otolaryngologie: nejčastější situace v ambulantní praxi. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4177-2
  • LEJSKA, M. Foniatrie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2000.
    doporučená literatura
  • CSÉFALVAY, Z., LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3.
  • FLORIÁNOVÁ, P., ŠLAPÁK, I. Kapitoly z otolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2.
  • HLOŽEK, Z. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3436-0.
  • DRŠATA, J. a kol. Foniatrie - hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011. ISBN 978-80-7311-116-8.
  • DRŠATA, J., HAVLÍK, R. a kol. Foniatrie - sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015. ISBN 978-80-7311-159-5.
    neurčeno
  • KLOZAR, J. et al. Speciální otorinolaryngologie. Praha: Galén, 2021. ISBN 978-80-7492-560-3.
  • ŠLAPÁK, I., URÍK, M. a kol. Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-5426-3.
  • HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0572-4.
  • SLOUKA, D. et al. Otorinolaryngologie. Praha: Galén, 2018. ISBN 978-80-7492-391-3.
  • BARRY, C. D., GORDON, S. C., KING, B. M. Nursing Case Studies in Caring. Across the Practice Spectrum. New York: Springer Publishing Company, 2015. ISBN 978-0-8261-7178-8.
Výukové metody
Studijní pomůcky:  JELENOVÁ, Z. ORL a foniatrie pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2019.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta:  Podmínkou přihlášení k testu je splnění úkolu dle požadavků vyučujícího
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP013