SP25PP038 Sociální pedagogika ve školské praxi

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/13/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
PhDr. Julius Kopčanský, MBA, LL.B.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle:  Předmět zprostředkovává poznatky z oblasti sociální pedagogiky aplikovatelné v pedagogické praxi. Zaměřuje se na uplatňování principů sociální pedagogiky ve školním prostředí ve vztahu k paradigmatům společného vzdělávání. Předmět poskytuje náhled na možnosti implementace sociálně pedagogické práce v procesu edukace žáků nejen z nepodnětného prostředí. Ukazuje možnosti kolegiální podpory všech pedagogických pracovníků v součinnosti s rodinou.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student se orientuje v základech sociální pedagogiky, v metodických a koncepčních přístupech v pedagogické praxi  - student zná principy sociální pedagogiky uplatňované v pedagogické praxi  - student zná metody sociálně pedagogické práce s jednotlivcem, rodinou, komunitou  Odborné dovednosti:  - student získá náhled na možnosti a limity edukace žáka z nepodnětného prostředí   - student se orientuje v principech výchovně vzdělávací pedagogické práce s žákem z nepodnětného prostředí  - student zná metody a prostředky, jak pracovat s žáky z nepodnětného prostředí a umí je používat v praxi  Obecné způsobilosti:  - student umí samostatně plánovat přímou pedagogickou činnost a aplikovat principy sociální pedagogiky v práci s žákem z nepodnětného prostředí  - student umí využívat prvky sociální pedagogiky v práci třídního učitele s kolektivem třídy, při spolupráci s kolegy a rodiči žáků  - student ovládá základní komunikační strategie a přístupy při realizaci pedagogické praxe s respektem k jinakosti
Osnova
Obsah  1. Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny  2. Postavení sociální pedagogiky v systému věd  3. Uplatnění principů sociální pedagogiky a obecné pedagogiky  4. Vztah sociální pedagogiky ke speciální pedagogice  5. Vymezení kompetencí angažovaného pedagoga při uplatňování principů sociální pedagogiky  6. Úloha speciálního pedagoga v sociální oblasti  7. Žák z nepodnětného prostředí a jeho charakteristika  8. Sociální exkluze, práce s žáky z nepodnětného prostředí  9. Metody a prostředky ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí  10. Komunikační strategie a přístupy ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí  11. Případové studie žáků z nepodnětného prostředí, analýza  12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • BALVÍN, J. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: Miroslav Dědič a Přemysl Pitter. Praha: Radix, 2015. ISBN 978-80-87573-13-6.
  • GABAŠOVÁ, J., VOSMIK, M. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-419-0.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • BALVÍN, J. Metody výuky romských žáků. Praha: Radix, 2007. ISBN 978-80-86031-73-6.
  • SOBKOVÁ, P., ÖBRINK HOBZOVÁ, M., POSPÍŠILOVÁ, H. Sociální pedagogika a její metody. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4885-5.
    doporučená literatura
  • LECHTA, V. a kol. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření: obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8
  • ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
  • MATOUŠEK, O. Dítě traumatizované v blízkých vztazích: Manuál pro profesionály a rodiny. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1707-7.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
    neurčeno
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • BRUNDENIUS, C., GÖRANSSON, B., DE MELLO, J. M. C. Universities, Inclusive Development and Social Innovation: An International Perspective. Cham: Springer, 2017. ISBN 978-3-319-43698-2.
  • BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011. ISBN 978-80-969944-0-3.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
  • PROKEŠOVÁ, M. Romové, otázky a hledání odpovědí. Ostrava: Repronis, 2010. ISBN 978-80-7329-249-2.
Výukové metody
Studijní pomůcky:  SILBEROVÁ, A. Sociální pedagogika ve školské praxi. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta:  Podmínkou přihlášení k testu je splnění úkolu dle požadavků vyučujícího.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP038