FVP:SP25PP051 Doučování žáků se SVP II - Informace o předmětu
SP25PP051 Doučování žáků se SVP II
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/4/22. 4 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. et Mgr. Andrea Silberová, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cíle: Předmět je zaměřen na osvojení kompetencí ke zlepšení efektivity procesu učení u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami za účelem vyrovnání vzdělávacích deficitů. Studenti budou seznámeni s procesem individualizace vzdělávacích cílů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozornost bude věnována individuálnímu přístupu při doučování, uplatňování doporučených výukových metod a přípravě vhodných učebních materiálů. Důraz bude kladen na proces spolupráce se školou, rodinou a neziskovými organizacemi při doučování.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student charakterizuje proměnné, ovlivňující proces učení - student popíše speciálněpedagogické jevy a procesy - student objasní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Odborné dovednosti: - student se orientuje v základních principech pedagogické komunikace a modifikuje podmínky komunikačního kontextu - student aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v rámci spolupráce při doučování žáků, plánování průběhu a obsahu doučování, mapování učebního stylu žáka - student dokáže aplikovat individualizované metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Obecné způsobilosti: - student dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality - student je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky - student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení - student se dokáže samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání - student dokáže konstruktivně spolupracovat při řešení speciálně pedagogických problémů s dalšími odborníky
- Osnova
- Obsah: 1. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, práce s neprospěchem a učební strategií žáka, individualizované formy práce při doučování, mapování učebního stylu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, principy individuální výuky při doučování, spolupráce se školou a rodinou při doučování, spolupráce s učitelem při plánování obsahu doučování. Seznámení s obsahovou strukturou portfolia: individuální plán doučování žáka, přípravy na doučování, popis vybraných speciálněpedagogických jevů a procesů při doučování, analýza a reflexe výsledků doučování. Spolupráce se školou a rodinou při doučování, spolupráce s učitelem při plánování obsahu doučování, spolupráce s rodinou při realizaci doučování, formulace doporučení pro rodiče při doučování žáků. 2.-12. Doučování žáků, analýza, reflexe
- Literatura
- povinná literatura
- KENDÍKOVÁ, J. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-349-0
- KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Metodika práce školního speciálního pedagoga. Praha: NÚV, 2014. ISBN 978-80-7481-035-0.
- MRÁZKOVÁ, J., ZAPLETALOVÁ, J. Metodika pro nastavování katalogu podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Praha: NÚV, 2014/2016. ISBN 978-80-7481-085-5.
- ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
- VALENTA, M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
- doporučená literatura
- MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
- BENDOVÁ, P. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
- PÍŠOVÁ, M. ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
- KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha. Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
- neurčeno
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
- BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. eds. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
- SVOBODA, J., JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
- PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
- Metody hodnocení
- Zúčastnit se úvodního semináře k předmětu, realizovat doučování dle harmonogramu, shromažďovat potřebné údaje pro obsah portfolia, zpracovat a odevzdat portfolio dle stanovené struktury
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP051