UNZSOK056 Základy zdravotně sociální práce

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
3/3/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 17. 10. 8:05–10:30 C306
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOK056/A: Čt 24. 10. 8:05–10:30 C204, P. Fabián
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se zdravotní a sociální politikou WHO a její realizací na národní úrovni státu, se systémem zdravotních a sociálních služeb. Poskytuje základní informace o druzích a formách zdravotních a sociálních služeb a podmínkách jejich poskytování ve zdravotnických zařízeních, seznamuje s významnými zdravotnickými organizacemi a vybranými programy na podporu zdraví. Student bude znát teoretické koncepty a metody individuální sociální práce, sociální práce s rodinou, se skupinou a komunitou. Bude rozumět postavení etnických a menšinových skupin. Bude znát specifika zdravotně sociální péče o dětské pacienty a chápat postavení pracovníka ve zdravotní a sociální sféře v rámci multidisciplinárního týmu.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student chápe základní principy zdravotní a sociální politiky WHO a její realizace na národní úrovni státu, orientuje se v systému zdravotních a sociálních služeb. Dokáže popsat duhy a formy zdravotních a sociálních služeb a zná základní podmínky jejich poskytování ve zdravotnických zařízeních. Umí vyjmenovat významné zdravotnické organizacemi a popsat vybrané programy na podporu zdraví. Odborné dovednosti: Student je schopen dětské pacienty a jejich rodiny edukovat v oblasti zdravotně sociální péče, je schopen pomoci s vyhledáním potřebné zdravotní a sociální služby. Obecná způsobilost (kompetence): Student pečuje o dítě, rodinu nebo komunitu metodou ošetřovatelského procesu a zároveň respektuje teoretické koncepty a metody individuální sociální práce s rodinou, se skupinou a komunitou. Při realizaci ošetřovatelského procesu zná postavení etnických a menšinových skupin a specifika zdravotně sociální péče o dětské pacienty. Spolupracuje s pracovníky ve zdravotní a sociální sféře v rámci multidisciplinárního týmu. Studující se po absolvování předmětu bude orientovat v problematice zdravotně sociální práce. V případě potřeby je schopen spolupracovat v rámci multidisciplinárního týmu při poskytování zdravotně sociální péče o dítě, rodinu, komunitu. V dalším studiu a klinické praxi si bude znalosti a dovednosti prohlubovat a zdokonalovat.
Osnova
  • 1. Sociální stát, sociální politika, sociální práce. 2. Mezinárodní klasifikační dokumenty 11. revize WHO, DSM-5. 3. Legislativa ve zdravotnictví a v sociální oblasti. 4. Základní terminologie SP se zaměřením na zdravotnictví. 5. Metody sociální práce, přehled, typologie, specifika. 6. Sociální práce se zdravotně postiženým dítětem. 7. Sociální práce se zdravotně znevýhodněným dítětem. 8. Sociální práce s dítětem s psychiatrickou a závislostní diagnózou. 9. Sociální práce v kontextech multikultulní společnosti. 10. Sociální práce s rodinou v kontextech zdravotně sociální práce.
Literatura
    povinná literatura
  • MATOUŠEK, O., a kol. Metody a řízení sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8. info
  • MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0. info
  • MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-331-4. info
  • NOVOTNÁ, V. a SCHIMMERLINGOVÁ, V. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-483-5. info
    doporučená literatura
  • MÜHLPACHR, Pavel. Teorie vs. praxe sociální práce. In Lukáš Jirsa. Quo Vadis, sociální práce v ČR? 1. vydání. Praha: Institut pro veřejnou správu Praha, 2017, s. 5-13. "Quo Vadis, sociální práce v ČR?". ISBN 978-80-86976-46-4. info
  • ALLEN, Karen M a William J SPITZER. Social Work in Healthcare: Advanced Approaches and Emerging Trends. Los Angeles: SAGE, 2016, 536 s. ISBN 978-1-4833-5320-3. info
  • MÜHLPACHR, P. Resocializace jako teoretický koncept epistéme resocializační pedagogiky. In In Lištiaková, I., Kováčová. B. (Ed.), Expresívne terapie vo vedách o člověku. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015, s. s. 19 -23. ISBN 978-80-223-3914-8. info
  • ČESKO. Zákon č. 108 ze dne 14. března 2006 o sociálních službách, v platném znění (zákon o sociálních službách). Ostrava: Sagit, a.s., 2015, 240 s. ISBN 978-80-7488-095-7. info
  • MÜHLPACHR, P. Koncept sociální participace jako akční pole pro rozvoj jedince s postižením. In In CREA-AE. Zohor: Virvar, 2014. ISBN 978-80-89693-03-0. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, aktivita ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test Zkouška: ústní.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 3p+3c hodin.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UNZSOK056