UNZSOP052 Speciální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
8/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Po 18. 9. 12:15–15:30 C303, Út 26. 9. 13:05–16:20 C306
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který navazuje na předměty psychologie a pedagogika. Studenti budou seznámeni s postavením speciální pedagogiky v systému věd, vývojem postojů k osobám se zdravotním postižením, strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy. Důraz bude kladen na specifické zvláštnosti vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižením v oblasti fyzické a psychické. Pozornost bude věnována sociálním aspektům v kontextu prevence sekundárních důsledků postižení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: - student popíše postavení speciální pedagogiky v systému věd - student definuje základní terminologické pojmy - student se orientuje v koncepčních a legislativních dokumentech, garantujících rovné příležitosti pro osoby se zdravotním postižením Odborné dovednosti: - student popíše specifika psychomotorického vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižením - student zná základní principy koordinované rehabilitace - student vysvětlí okolnosti prevence sekundárních důsledků zdravotního postižení Obecné způsobilosti: - student umí používat s porozuměním odborný jazyk - student respektuje při komunikaci speciální potřeby dětí a je citlivý k možným pocitům jejich zákonných zástupců Kompetence: • student je připraven přiměřeně reflektovat speciální potřeby dětí se zvýšeným rizikem v psychickém, osobnostním a sociálním vývoji; • student uplatňuje vhodné přístupy za účelem prevence sekundárních důsledků zdravotního postižení; • student je způsobilý spolupracovat s dalšími odborníky z oblasti pomáhajících profesí.
Osnova
  • Speciální pedagogika v soustavě věd, současné pojetí speciální pedagogiky, cíle, základní terminologie ve speciální pedagogice. Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení. Sekundární důsledky postižení. Specifika psychomotorického vývoje dětí s vrozeným zdravotním postižním. Základní principy koordinované rehabilitace. Vývoj péče o osoby s postižením. Strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5264-8. 2016. info
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8. 2016. info
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika v sociální sféře. Distanční text. Ostrava, PdF, 2014. info
  • ZEZULKOVÁ, E. a M. KALEJA. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7464-272-2. 2013. info
  • BARTOŇOVÁ, M. a I. BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. MU. ISBN 978-80-210-6044-9. 2012. info
    doporučená literatura
  • JANKOVÁ, J. a D. MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Praha: Pasparta,. ISBN 978-80-88163-61-9. 2017. info
  • BARTOŇOVÁ, M., M. VÍTKOVÁ a B. BOČKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8140-6. 2016. info
  • PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5452-9. 2016. info
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0944-7. 2015. info
  • KALEJA, Martin. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. 200 s. ISBN 978-80-7464-630-0. 2014. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce. Písemný zápočtový test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/UNZSOP052