UNZSRK005 Ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
6se+34sam/sem. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UNZSRK005/A: Čt 18. 9. 8:55–13:50 C311, Y. Vrublová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se systémovým vymezením ošetřovatelství jako nedílné součástí systému zdravotní péče, v níž kvalifikované všeobecné sestry vykonávají svou profesní činnost. Předmět objasňuje novodobý vědecký (celostní) pohled na zdraví každého jedince a jeho dopad na ekonomickou transformaci a změny organizačních systémů zdravotní péče. Charakterizuje současné společenské potřeby s evropskou dimenzí ve zdravotní politice a realizaci rozsáhlých změn doprovázených implementací nových zákonných norem a standardů. Rozšířené role všeobecných sester se promítají do jejich profesního vzdělávání i funkčního profilu v praxi. Model Funkční typy zdraví, struktura pro posuzování stavu zdraví vymezuje i pole působnosti ošetřovatelství. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v systémovém vymezení ošetřovatelství. Porozumí funkcím a kompetencím všeobecných sester. Bude schopen používat strukturu pro posuzování stavu zdraví jednotlivců, rodin i komunit.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí charakterizovat vývojové trendy ovlivňující rozvoj a vzdělávání v ošetřovatelství. Umí charakterizovat koncept zdraví a hlavní determinanty zdraví populace. Umí popsat úkoly, rozšířené role a kompetence sester. Umí vysvětlit orientaci výuky a učení na získávání kompetencí. Umí charakterizovat profesionální přístup sester a význam regulačního systému ošetřovatelské praxe. Odborné dovednosti: Umí používat systematickou strukturu „funkční typy zdraví“ při posuzování stavu zdraví, sestavit ošetřovatelskou anamnézu, rozlišit záznam subjektivních a objektivních údajů, Obecná způsobilost: Student je schopen samostatně a metodicky správně používat strukturu „funkční typy zdraví“ při posuzování stavu zdraví jednotlivých subjektů (klienta/pacienta, kojence, malého dítěte, mladistvého, rodiny a komunity). Kompetence: Student si získanou schopnost používat strukturu „funkčních typů zdraví“ u jednotlivých subjektů v dalším studiu a klinické praxi bude dále prohlubovat a zdokonalovat.
Osnova
1. Historie ošetřovatelství, vývoj Mezinárodní organizace Červeného kříže, osobnost Florence Nightingalové. 2. Historie českého ošetřovatelství a vzdělávání sester v 20. a 21. století. Cíle vysokoškolského vzdělávání sester a role regulačního orgánu MZČR. 3. Ošetřovatelství jako vědní disciplína. Paradigma, metaparadigma. Filozofie ošetřovatelství – holismus. 4. Cíle moderního ošetřovatelství, vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám. 5. Koncepční ošetřovatelské modely: Model sebepéče D. Oremové, Adaptační model C. Royové, V. Hendersonová, Model interpersonálních vztahů I. Kingové. Funkční a dysfunkční vzorce zdraví podle M. Gordonové 6. Lidské potřeby, jejich klasifikace a uspokojování při poskytování ošetřovatelské péče. Hierarchie potřeb podle A. Maslowa; pocity při neuspokojených fyziologických a psychosociálních potřebách (příklady, specifika dle věku, pohlaví, sociokulturních kontextů). 7. Klasifikační systémy, ošetřovatelské diagnózy, ošetřovatelský problém, klasifikace NIC, NOC. NANDA. 8. Determinanty zdraví, program podpory zdraví, Program Zdraví 30. Primární, sekundární a terciární prevence.
Literatura
    povinná literatura
  • Slezáková, Z. a kol. Teleošetřovatelství. Praha:Grada, 2022. ISBN 978-80-271-4857-8.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. c2012, [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=225 >.
  • Plevová, I. Ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2021. 2. dopl. vyd. ISBN 9788027108886.
  • Mastiliaková, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
  • HERDMAN, T. Heather (ed.) — KAMITSURU, Shigemi (ed.). Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace : 2018-2020. 11. vydání. Praha : Grada Publishing, 2020. 518 s. ISBN: 978-80-271-0710-0.
    doporučená literatura
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5304-1. info
  • BULECHEK, G. M. (ed.). Nursing Interventions Classification (NIC). St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10011-3. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, cvičení.
Metody hodnocení
80% účast na cvičeních a semináři (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Ukončení předmětu: Písemná zkouška.
Informace učitele
Rozsah konzultací (soustředění) 6+0, 34sam hodin. Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou, v rámci nich student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Požadavek k zápočtu: písemná práce na posouzení rizik pro zdraví u zdravého jedince, podle struktury „funkčních typů zdraví“.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/UNZSRK005