UPPVMK008 Psychopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 1. 3. 14:45–18:00 C201, Pá 8. 3. 13:55–17:10 C401, Pá 22. 3. 13:05–16:20 C202
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s teorií a částečně také s praxí edukace osob s mentálním postižením, se zaměřením na výchozí teoretické otázky předmětu psychopedie, a nový pohled na práci s člověkem s mentálním postižením v inkluzivní společnosti. Předmět zahrnuje rovněž definování postižení a jeho kategorizaci, etiologii a symptomatiku, dějiny péče o osoby s mentálním postižením ve světě a u nás, určité zamyšlení nad směřováním a charakteristikou osobnosti člověka s mentálním postižením.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v oblasti vědní disciplíny psychopedie, umí ji zařadit a charakterizovat
- student zná základní teoretické pojmy a terminologii psychopedie
- student se orientuje v terminologii, která se týká mentálního postižení
- student umí definovat a charakterizovat stupně, typy a druhy mentálního postižení dle různých klasifikací
- student se orientuje ve vývoji a historii péče o osoby s mentálním postižením v průběhu dějin u nás i v zahraničí
- student zná základní vzdělávací systém a možnosti vzdělávání pro žáky a studenty s různými stupni a druhy mentálního postižení
- student umí definovat speciálněpedagogické metody a zásady související s edukací osob s mentálním postižením
Odborné dovednosti:
- student umí posoudit vzdělávací možnosti našeho vzdělávacího systému ke stupni mentálního postižení žáka
- student analyzuje osobnost člověka s mentálním postižením dle základních pravidel a znalostí charakteristiky osobnosti v obecné podobě
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit podle různých klasifikačních kritérií schopnosti a dovednosti člověka s mentálním postižením
- student umí přizpůsobit proces práce konkrétnímu člověku s určitým stupněm mentální retardace
- student se orientuje v různosti vzdělávacího systému, který je využíván pro děti a žáky s mentálním postižením
- student zná a umí modifikovat speciálněpedagogické metody využitelné v práci s lidmi s mentálním postižením
Osnova
  • 1. Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Postavení psychopedie v systému ostatních věd. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Pojem mentální postižení a mentální retardace. Historie a současnost terminologické exprese psychopedie v zahraničním kontextu.
  • 2. Vývoj péče o osoby s mentálním postižením v zahraničí a v ČR. Současné zahraniční a domácí trendy směřující k edukaci a inkluzi osob s mentálním postižením ve společnosti.
  • 3. Humanizace životních podmínek osob s mentálním postižením, práva a diskriminace v kontextu současné legislativy.
  • 4. Charakteristika osobnosti člověka s mentálním postižením v komplexním pojetí.
  • 5. Rodina dítěte s mentálním postižením.
  • 6. Edukační realita – výchova a vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením.
  • 7. Typy a stupně mentálního postižení, hraniční pásmo jako fenomén.
  • 8. Etiologie mentálního postižení.
  • 9. Možnosti vzdělávání pro děti a žáky s mentálním postižením – typy a druhy institucí a škol. Základy didaktiky osob s mentálním postižením (zásady, metody).
  • 10. Žák s mentálním postižením ve škole. Podmínky a zásady speciálněpedagogické školní práce v rámci speciálního i inkluzivního vzdělávání.
  • 11. Poruchy autistického spektra, edukace dětí a žáků s PAS.
  • 12. Exkurze do zařízení pro osoby s mentálním postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN 978-80-210-7726-3.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
    doporučená literatura
  • BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-5930-6.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
  • VANČOVÁ, A. Edukácia mentálne postihnutých. Speciálne metodiky predmetov ZŠS. Bratislava: IRIS, 2010. ISBN 978-80-89256-53-2.
    neurčeno
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-2620-693-4.
  • PIPEKOVÁ, J. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-2107-689-1.
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • HUGHES, M. T. The Wiley Handbook of Diversity in Special Education. Wiley-Blackwell, 2017. ISBN 978-1118-768-884.
  • PIPEKOVÁ, J., VIKTORIN, J. Psychopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných veřejných politik. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Recenze na film s psychopedickou tematikou. Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVMK008