UPPVMK009 Etopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Julius Kopčanský, MBA, LL.B. (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh
Pá 28. 2. 13:05–13:50 C205, 13:55–16:20 C205, Pá 21. 3. 13:05–16:20 C308, Pá 25. 4. 8:05–10:30 C208, 10:35–11:20 C208
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout potřebné základní teoretické poznatky ze speciálněpedagogické disciplíny etopedie, nastínit historické a interdisciplinární kontexty společnosti, a to ve vztahu k integrativnímu a inkluzivnímu vzdělávání jedinců s problémy v chování a s poruchou chování. Předmět ozřejmuje svým obsahem platnou legislativu k relevantním otázkám, které se vztahují k níže uvedeným okruhům. Nabízí přehled v pojetí institucionální péči, orientaci ve strategických a metodických dokumentech tykající cílových skupin oboru. Do obsahu je zakomponovaná etopedická terminologie, deskripce a klasifikace klíčových kategorií, subjektů a objektů.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student zná význam speciální pedagogiky etopedické a její ukotvení v systému věd, zná předmět, cíl a rozsah působení
- student ovládá etopedickou terminologii, orientuje se v subjektech a objektech speciálně pedagogické péče
- student se orientuje v historiografii oboru a zná jeho hlavní představitele, včetně jejich společenského přínosu
Odborné dovednosti:
- student umí na elementární úrovni teoreticky diferencovat základní kategorie v oblasti chování, umí je popsat a objasnit určité spojitosti
- student umí popsat kontextuální rámec poruchy, problému v oblasti chování, včetně etiologie, kauzality a jiných kontextů
- student umí diverzifikovat etiologii a základní symptomatologii poruchy a problémového chování
Obecné způsobilosti:
- student se orientuje v odborných pramenech a umí kriticky zpracovávat krátký odborný text k tématu, jehož závěry mají jasnou vypovídající hodnotu
- student dokáže samostatně zpracovat extrakt klíčových poznatků ze studovaného díla, umí vytvořit konspekt knihy a zformulovat hlavní relevantní závěry k tématu, který zpracovával
Osnova
  • 1. Etopedie jako speciálněpedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět.
  • 2.-3.Etopedie a její pojetí u nás a ve světě.
  • 4.-5.Obecné filozoficko-pedagogické přístupy společnosti k osobám s poruchami chování.
  • 6. Speciálněpedagogické přístupy společnosti k osobám s poruchami chování.
  • 7. Terminologická východiska a interdisciplinarita speciální pedagogiky etopedické.
  • 8. Interdisciplinarita speciální pedagogiky etopedické. Klasifikace subjektů a objektů.
  • 9. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec poruchy chování.
  • 10. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec problémového chování.
  • 11. Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec rizikového chování.
  • 12. Institucionální zařízení etopedické reedukační péče. Ústavní a ochranná výchova.
Literatura
    povinná literatura
  • KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
  • KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
  • KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. School Education of Roma Socially Disadvantaged Pupils in the Czech Republic: Basic Description of the Current Situation. Ostrava: University of Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-629-4.
  • KVITOVÁ, J., PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • KYUCHUKOV, H., KALEJA, M., SAMKO, M. (Eds.) Roma 01: Linguistic, Cultural, and Educational Issues of Roma. München: LINCOM GmbH, 2014. ISBN 978-3862885824.
  • UHLÍKOVÁ, P., GOETZ, M. ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galen, 2010. ISBN 978-80-7262-630-4.
  • ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
  • MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
    doporučená literatura
  • KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M., SMETANOVÁ, D. Prejavy správania u vybraných skupín žiakov základnych škôl. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. ISBN 978-80-89726-17-2.
  • ČERNÍKOVÁ, V. Sociální ochrana. Praha: Policejní akademie, 2005. ISBN 80-7251-207-2.
  • HÁLA, J. Úvod do teorie a praxe vězeňství. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2005. ISBN 80-86708-05-5.
  • JŮZL, M. Penitenciaristika a penologie II. Brno: IMS Brno, 2013. ISBN 978-80-87-182-34-5.
    neurčeno
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M. Problémové správanie verzus poruchy správania u žiakov základnych škôl. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. ISBN 978-80-89726-18-9.
  • ROSEN, L. H. Bullying in School. Palgrave Macmillan, 2017. ISBN 978-1137598929.
  • JANKŮ, K. Etopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Zpracování zadaných úkolů a jejich prezentace. Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí. Pro studenty na zahraničním výjezdu je určen pouze písemný test bez dalšího zpracovávání požadovaných úkolů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVMK009