UPPVMK013 Odborná praxe I – náslechová

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
3/0/49. 49h. praxe. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Denisa Janků (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si upevňuje všeobecné pedagogické, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti pozorováním a registrací speciálně pedagogických procesu a jevů. Srovnává pozorované jevy a procesy s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením. Porozumí vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v koncepčních dokumentech a legislativním rámci procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
- student umí popsat speciálně pedagogické jevy a procesy
Odborné dovednosti:
- student zaznamenává podmínky edukační reality ve vybraném zařízení
- student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky
Obecné způsobilosti:
- student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
Osnova
  • 1. Koncepčních dokumenty a legislativní rámec procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
  • 2. Proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením.
  • 3.-8. Speciálně pedagogické jevy a procesy v edukační realitě, pozorování, registrace.
  • 9.-12. Asistentská praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-2108-093-5.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
    doporučená literatura
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
  • MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
  • ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    neurčeno
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-746-4661-4.
  • BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
  • KALEJA, M. ed. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-746-4692-8.
  • PÍŠOVÁ, M. ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-739-5024-8.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-732-0187-6.
  • FLORIAN, L. Achievement and Inclusion in Schools. Routledge, 2017. ISBN 978-113-8809-000.
Výukové metody
Přednášky, diskuze, rozhovor, brainstorming, samostudium, samostatná příprava studenta.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student absolvuje náslechovou praxi, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou pro udělení zápočtu. Obsahová struktura portfolia: název zařízení, jeho funkce, cílová skupina uživatelů zařízení, podmínky podpory komplexního rozvoje uživatelů zařízení, popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů, analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky.
Navazující předměty
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.