UPPVMK024 Surdopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Volná (přednášející)
Garance
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 6. 10. 13:55–16:20 C312, Pá 13. 10. 13:55–16:20 C208, Pá 3. 11. 13:55–18:50 C204
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K ) && ROCNIK ( 3 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Základy surdopedie jako součást speciální pedagogiky vymezuje obsahovou stránku výuky v oblastech: vztah surdopedie k ostatním vědám, provázanost surdopedie a logopedie, interdisciplinární spolupráce. Předmět charakterizuje odborou terminologii v surdopedii; fyziologii sluchového analyzátoru, sluchové percepce, zahrnující etiologii, klasifikaci a charakteristiku jednotlivých sluchových vad. Poskytuje historický nástin vývoje výchovy a vzdělávání sluchově postižených u nás a v zahraničí včetně kulturního pohledu na problematiku neslyšících jako kulturní minoritu a jazykovou minoritu. Cílem je i získání základního přehledu o organizaci péče o sluchově postižené, raná péči, péči v předškolním a školním věku; o současném systému institucionální péče o sluchově postižené jedince v ČR; o inkluzi u žáků s vadami sluchu a současných trendech ve výchově a vzdělání sluchově postižených. Obsahová náplň výuky umožňuje získat poznatky z diagnostiky a speciálně pedagogické diagnostiky v surdopedii, včetně psychologických zvláštností sluchově postižených. Nastiňuje teorii a praxi výchovy a vzdělávání sluchově postižených v oblastech: metodika jazykové a komunikační výchovy z hlediska věku a stupně sluchové vady; didaktické zásady vzdělávání sluchově postižených, komunikační systémy sluchově postižených a základy specifických komunikačních dovedností, nezbytných pro dorozumívání se sluchově postiženými jedinci, terapie, intervence, kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením, poradenský systém a současná legislativa z hlediska podpory vzdělávání u sluchově postižených.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student získá vhled do problematiky surdopedie, význam sluchu a sluchové percepce pro člověka z pohledu etiologie, fyziologie a patologie sluchového analyzátoru
- student získá přehled teoretických základů vizuálněmotorických komunikačních systémů a jejich využití v surdopedické intervenci, přehled a aplikace základních diagnostických vyšetřovacích metod, specifik při logopedické intervenci s jedinci se sluchovým postižením
- student se orientuje a získá přehled o poradenském systému a poskytovatelích služeb pro jedince se sluchovým postižením, možnosti profesionální orientace jedinců se SP, znalost specifik kompenzačních pomůcek pro jedince se SP
Odborné dovednosti:
- student se orientuje a získá přehled o typech a stupních sluchového postižení, o metodách vyšetření sluchu, přehled kritérií posouzení vývoje řeči na základě specifických projevů neverbální a verbální komunikace u jedinců se sluchovým postižením
- student aplikuje základní poznatky, zásady a odlišnosti při primární komunikaci se sluchově postiženými, používá základní pravidla, metody a přístupy v edukaci a reedukaci u sluchově postižených jedinců
- student využívá získaných poznatků za účelem stanovení základních intervenčních postupů pro komplexní rozvoj u jedinců se SP, uplatnění vybraných náhradních komunikačních systémů u jedinců se SP
Obecné způsobilosti:
- student aplikuje znalostí, specifické zvláštností ve vývoji jedince se sluchovým postižením pro jeho další vývoj osobnostní, rozvoj komunikace
- student aplikuje modifikaci diagnosticko-intervenčních postupů a přístupů s jedinci se sluchovým postižením
- student získá základní kompetence k interakci a intervenci v procesu edukace dětí a žáků se sluchovým postižením
- student připravuje odborné speciálněpedagogické, preventivní a aktivizační podpůrných opatření pro jedince se SP, interpersonální komunikace a kooperace v meziresortním rámci
Osnova
  • 1. Vymezení základních termínů a pojmů oboru surdopedie; historický přístup ke vzdělávání sluchově postižených.
  • 2. Úvod do fyziologie sluchu. Anatomie sluchového orgánu; metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky, audiometrie, screening v gesci zdravotnictví a orientační vyšetření sluchu ve školství.
  • 3. Patologie sluchového analyzátoru ̶ klasifikace, etiologie a symptomatologie sluchových vad; specifika jednotlivých fází vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením.
  • 4. Vývoj péče o osoby se sluchovým postižením v historii a vývoj školského systému pro děti a žáky se sluchovým postižením. Rozvoj škol a institucí v kontextu vývoje a požadavků společnosti.
  • 5. Systém institucionální péče o sluchově postižené. Střediska rané péče, speciálněpedagogická centra. Školy pro sluchově postižené.
  • 6. Inkluzivní tendence a socializace sluchově postižených u nás a v zahraničí; začlenění jedinců se sluchovým postižením do majoritní společnosti. Pracovní uplatnění sluchově postižených.
  • 7. Komunikace a komunikační styly ̶ audioorální komunikační systémy a vizuálněmotorické komunikační systémy; základy komunikačního chování; základy specifických dorozumívacích dovedností použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
  • 8. Didaktické zásady a specifika odlišných charakteristik vizuální percepce odezírání; globální čtení, počáteční čtení, orální řeč a její charakteristika, prstová abeceda - jednoruční a dvojruční daktyl, znakové jazyky těžce sluchově postižených.
  • 9. Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se sluchovým postižením, specifika dorozumívacích dovedností, použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
  • 10. Vstupní diagnostické metody u jedinců se sluchovým postižením; screening, depistáž, včasná intervence.
  • 11. Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu.
  • 12. Kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením. Aplikace a řešení modelových situací, které vyvstávají při práci s jedinci se sluchovým postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KOPEČNÝ, P. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.
  • HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl. Praha: FRPSP a Septima, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246- 0329-2.
  • POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-7067-190-4.
  • SOURALOVÁ, E. Surdopedie I. Studijní opora pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1007-9.
    doporučená literatura
  • KRAHULCOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha:Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7.
  • POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.
  • SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0433-8.
  • TARCSIOVÁ, D. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9.
    neurčeno
  • HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. Praha: FRPSP a Septima, 1998. ISBN 80-7216-075-3.
  • JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6.
  • HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
  • KABÁTOVÁ, Z., PROFANT, M. a kol. Audiológia. Bratislava: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4173-4.
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-88824-18-4.
  • LECHTA, V., ŠKODOVÁ, E. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
  • LECHTA, V., ŠKODOVÁ, E. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.
  • SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Surdopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/UPPVMK024