FVP:UPPVMK056 Doučování žáků se SVP I - Informace o předmětu
UPPVMK056 Doučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 4/0/22. 22h. doučování. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (přednášející)
Mgr. Aneta Silberová (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na osvojení kompetencí ke zlepšení efektivity procesu učení u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) za účelem vyrovnání vzdělávacích deficitů souvisejících mj. také s výpadkem prezenční výuky z důvodu pandemie COVID 19. Studenti budou seznámeni s procesem individualizace vzdělávacích cílů pro žáky se SVP. Pozornost bude věnována individuálnímu přístupu při doučování, uplatňování doporučených výukových metod a přípravě vhodných učebních materiálů. Důraz bude kladen na proces spolupráce se školou, rodinou a neziskovými organizacemi při doučování.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- charakterizuje proměnné, ovlivňující proces učení
- popíše speciálně pedagogické jevy a procesy
- objasní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
Odborné dovednosti:
- orientuje se v základních principech pedagogické komunikace a modifikuje podmínky komunikačního kontextu
- aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v rámci spolupráce při doučování žáků
- dokáže aplikovat metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Obecné způsobilosti:
- dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality
- je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky
- je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- dokáže se samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání
- konstruktivně spolupracovat při řešení speciálně pedagogických problémů s dalšími odborníky - Osnova
- 1. Mapování učebního stylu žáků se SVP, principy individuální výuky při doučování.
- 2. Spolupráce se školou a rodinou při doučování, organizace doučování, příprava na doučování.
- 3.-26. Doučování žáků, analýza, reflexe.
- 4. Specifika vzdělávání žáků se SVP.
- 5. Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se SVP.
- 6. Práce s neprospěchem a učební strategií žáka.
- 7. Mapování učebního stylu žáka se SVP.
- 8. Principy individuální výuky při doučování.
- 9. Individualizované formy práce při doučování.
- 10. Spolupráce s učitelem při plánování obsahu doučování.
- 11. Spolupráce s rodiči při doučování.
- 12. Organizace doučování.
- 13. Příprava na doučování.
- Literatura
- povinná literatura
- BENDOVÁ, P. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
- MRÁZKOVÁ, J., ZAPLETALOVÁ, J. Metodika pro nastavování katalogu podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Praha: NÚV, 2014/2016. ISBN 978-80-7481-085-5.
- KUCHARSKÁ, A. MRÁZKOVÁ, J. a kol. Metodika práce školního speciálního pedagoga. Praha: NÚV, 2014. ISBN 978-80-7481-035-0.
- VALENTA, M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
- ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
- BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
- MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
- PÍŠOVÁ, M. ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
- SVOBODA, J., JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., BUREŠ, M. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
- Metody hodnocení
- Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře. Dále student absolvuje individuální doučování žáků, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu. Obsahová struktura portfolia: individuální plán doučování žáka, přípravy na doučování, popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů při doučování, analýza a reflexe výsledků doučování.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVMK056