UPPVMK058 Kazuistický seminář

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kristína Papajová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 20. 10. 14:45–17:10 C401, Pá 10. 11. 13:55–16:20 C312
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K ) && ROCNIK ( 3 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má za cíl propojit teoretické znalosti studentů získané v ostatních předmětech s jejich praktickým využitím v rámci individuálního přístupu k dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále přiblížit studentům problematiku praktického života dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem je hlubší pochopení potřeb těchto dětí a žáků, stejně jako poznání provázanosti rodinného, školského a zdravotnického systému. Studenti budou diskutovat nad prezentovanými kazuistikami, následně se naučí sami napsat kazuistický záznam.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student zná jednotlivé části kazuistiky, dokáže získat informace potřebné k sestavení kazuistiky včetně sejmutí anamnézy, vedení rozhovoru a analýzy dostupné dokumentace
-student rozumí důležitosti individuálního přístupu k jedinci, bere v potaz aktuální stav jedince, jeho potřeby, osobnost a další životní podmínky, chápe vzdělávací systém
- student zná jednotlivé oblasti života dítěte, přičemž při analýze individuálního případu uplatňuje bio-psycho-socio-spirituální přístup
Odborné dovednosti:
- student dokáže pracovat s anamnézou klienta, umí vést rozhovor a na základě získaných informací sepsat kazuistiku, citlivě pracuje se získanými osobními údaji
- student umí využívat odborné zdroje, své znalosti k nastavení plánu dalšího rozvoje a uplatňovat tyto vědomosti v praxi tak, aby doporučil konkrétní techniky a metody práce s dítětem/žákem
- student provádí základní diferenciální diagnostiku dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, doporučuje vhodné reedukační a rozvojové metody
Obecné způsobilosti:
- student se umí orientovat v případových studiích klientů a získat z nich potřebné informace, je schopen doplnit kazuistiku dalšími dostupnými informacemi (dotazníky, dokumentace atd.)
- student dokáže adekvátně propojit své teoretické znalosti a využít je v kontextu individuálního případu
- student je schopen kooperovat s dalšími odborníky starajícími se o dítě/žáka, s rodinnými příslušníky
Osnova
  • 1. Formální a obsahové nároky kazuistiky, práce s anamnézou
  • 2. Pozorování, vedení rozhovoru, zpracování informací z analýz dokumentů, dotazníků atd.
  • 3. Kazuistika dítěte s opožděným vývojem řeči, dyslálií gravis
  • 4. Kazuistika dítěte s vývojovou dysfázií v běžné mateřské škole a v logopedické třídě mateřské školy
  • 5. Kazuistika žáka s vývojovou dysfázií v běžné základní škole a v logopedické třídě základní školy
  • 6. Kazuistika žáka s řečovou neplynulostí na střední škole
  • 7. Kazuistika dítěte s ADHD/ADD
  • 8. Kazuistika žáka s mentálním postižením
  • 9. Šikana
  • 10. Kazuistika žáka s kochleárním implantátem v běžné základní škole a v surdopedické třídě základní školy
  • 11. Kazuistika dítěte se sluchovým postižením v běžné mateřské škole a v surdopedické třídě mateřské školy
  • 12. Kazuistika žáka s elektivním mutismem
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
  • SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
    doporučená literatura
  • BARVÍKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-623-5.
  • ČADOVÁ, E. a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-627-3.
  • JANKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Praha: Wolters Kluwer, 2022. ISBN 978-80-7676-551-1.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-625-9.
  • VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-619-8.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-631-0.
  • ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-621-1.
    neurčeno
  • BASLEROVÁ, P. a kol. Katalog podpůrných opatření: obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-633-4.
  • MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
  • MATĚJČEK, Z., KLÉGROVÁ, J. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.
  • MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M. a kol. Katalog podpůrných opatření: metodika aplikace podpůrných opatření v předškolním vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-629-7.
  • YIN, R. K. Case Study Research. Design and Methods. London: Sage Publications, 2009. ISBN 978-1-4129-6099-1.
Metody hodnocení
Prezentace a obhajoba seminární práce, jejíž tématem může být kazuistická studie dítěte/žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, případně kazuistická studie filmové postavy osoby se speciálními vzdělávacími potřebami.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/UPPVMK058