UPPVMP001 Pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
26/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh
Čt 11:25–13:00 C312, kromě Čt 3. 10., kromě Čt 17. 10., kromě Čt 24. 10., kromě Čt 31. 10., kromě Čt 14. 11., kromě Čt 21. 11., kromě Čt 28. 11., kromě Čt 5. 12., kromě Čt 12. 12., kromě Čt 19. 12. ; a Čt 3. 10. 11:25–13:00 C308, Čt 17. 10. 11:25–13:00 C205, Čt 24. 10. 11:25–13:00 C205, Čt 31. 10. 11:25–13:00 C308, Čt 14. 11. 11:25–13:00 C205, Čt 21. 11. 11:25–13:00 C205, Čt 28. 11. 11:25–13:00 C205, Čt 5. 12. 11:25–13:00 C205, Čt 12. 12. 11:25–13:00 C205, Čt 19. 12. 11:25–13:00 C205
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zmapovat základní pedagogické disciplíny, terminologii a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení, zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základních tématech obecné pedagogiky
- student zvládne s pochopením základní pedagogickou terminologii
Odborné dovednosti:
- student bude schopen/na aplikovat získané odborné vědomosti v prostředí školy a při práci s kategorií dětí a mládeže
Obecné způsobilosti:
- student dokáže samostatně pojmenovávat jednotlivé jevy z oblasti výchovy a konkrétně reagovat na ně
Osnova
  • 1. Pedagogika jako věda o výchově. Definování pojmu pedagogika.
  • 2. Struktura pedagogických věd. Pomocné pedagogické vědy.Reformní a alternativní školy 20.století a jejich porovnání s tradiční školou. Výchovné zásady/principy.
  • 3. Základní výchovně vzdělávací koncepce v průběhu historie.Přínos Jana Amose Komenského pro rozvoj české a světové pedagogiky.
  • 4. Vymezení základních pojmů: výchova a vzdělávání. Sebevýchova a převýchova. Funkce školy. Trendy v současné edukaci. Formální, neformální a informální vzdělávání.
  • 5. Výchova jako pedagogický proces. Průběh, fáze/etapy výchovného procesu. Školská edukace a gramotnost.
  • 6. Cíle výchovy, charakteristika funkce cílů výchovy. Osobnost a kompetence pedagogického pracovníka. Sociální a didaktická komunikace.
  • 7. Podmínky výchovy (biologické, psychické a sociální).Zásady dobré rodičovské výchovy.
  • 8. Formy výchovy, prostředky a metody výchovy.
  • 9. Obsah výchovy. Složky výchovy – obecné vymezení.
  • 10. Výchova rozumová a názoru na svět. Výchova mravní. Subsložky: multikulturní výchova a mediální výchova.Výchova k humanismu, inluze a moderní trendy v současné škole.
  • 11. Výchova pracovní a technická. Výchova umělecká a estetická. Výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Subsložka: enviromentální výchova. Přehled vybraných projevů rizikového chování u dětí základní a střední školy.
  • 12. Osobnost a kompetence vychovávaného jedince (dítěte, žáka, studenta). Vztah rodina a škola.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-2620-403-9.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • HÁBL, J., JANIŠ, K. ml. Přehled dějin pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-044-3.
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-223-2.
  • KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3. info
  • PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4448-9.
    neurčeno
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-5326-3.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1.
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 20114. ISBN 978-80-0643-9.
  • KAWECKA, N. S. Working in class. Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 978-14-7582-252-6.
  • JANIŠ, K. Základy pedagogiky. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Výukové metody
Přednáška s diskusí. Monologický výklad, přednáška.
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Předpokladem k vykonání ústní zkoušky je písemné vypracování určeného korespondenčního úkolu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMP001