UPPVMP052 ICT ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
0/13/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Vojtěch Gybas, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Adamus, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVMP052/A: každý lichý čtvrtek 13:05–14:40 C306, V. Gybas
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P ) && ROCNIK ( 2 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou digitálních technologií ve speciální pedagogice se zaměřením na využití dotykových technologií (tabletů, iPadů), získat teoretické znalosti a praktické dovednosti ve využití tabletů jako přirozené součásti vzdělávání i v oblasti individuální podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základě podpůrných opatření. Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Student bude seznámen s tvorbou digitálních učebních materiálů a bude schopen aktivně pracovat s dostupnými aplikacemi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student zná základní pojmy z oblasti informačních technologií, tabletů, iPadů
- student zná základní možnosti využití dotykových technologií ve výuce i v oblasti individuální podpory
- student zná možnosti využití speciálních hardwarových vstupních i výstupních komponent
Odborné dovednosti:
- student má osvojeny základní přístupy a zásady práce s technologiemi ve vzdělávání i v oblasti individuální podpory
- student má praktické dovednosti v oblasti informačních technologií, tabletů, iPadů
Obecné způsobilosti:
- student umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí samostatně vytvořit a digitální učební materiály
- student umí samostatně vyhledat speciální aplikace
Osnova
  • 1. Využití ICT u žáků se speciálními potřebami.
  • 2. Speciální hardware (vstupní a výstupní zařízení, ergonomické pomůcky).
  • 3. Speciální software v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 4. Tvorba digitálních učebních materiálů.
  • 5. Aplikace zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností.
  • 6. Aplikace zaměřené na rozvoj alternativní a augmentativní komunikaci.
  • 7. Druhy dotykových technologií využitelných ve výchovně – vzdělávacím procesu.
  • 8. iPady a další dotykové zařízení, základní ovládací funkce.
  • 9. Využití iPadů u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti individuální podpory.
  • 10. Využití dotykových technologií v běžné výuce.
  • 11. Aktivní činnost s multimediálními dotykovými technologiemi a aplikacemi.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • BANNISTEROVÁ, D. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha: Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.
  • GAJZLEROVÁ, L. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7608-2.
  • LOPÚCHOVÁ, J., KRAJČÍ, P. Teória a výskum digitálnych a asistenčných technológií v inkluzívnej špeciálnej pedagogike. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-675-1.
  • ZIKL, P. a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    doporučená literatura
  • IPad ve výuce. Dostupné z: https://www.ipadvevyuce.cz/
  • IPad ve třídě. Dostupné z: http://ipadvetride.cz/o-strankach/
  • MEIER, M. Využívání informačních a komunikačních technologií při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. 2013, roč. 10, č. 4, s. 71-75. ISSN 1214-9187.
    neurčeno
  • DOSTÁL, J. (ed.) Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2768-3.
  • CHINN, S. The Trouble with Maths. Routledge, 2016. ISBN 978-1138187443.
  • MANĚNOVÁ, M. ICT a učitel 1. stupně základní školy. Česko: Martina Maněnová, 2009. ISBN 978-80-2512-802-2.
  • MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
  • ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-858-1.
  • ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetí. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
  • GYBAS, V. ICT ve speciální pedagogice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Tvorba digitálních učebních materiálů, které jsou určeny pro přímou práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s využitím multimediálních dotykových technologií. Odevzdání DUM a jejich prezentace je podmínkou přihlášení k didaktickému testu. Didaktický test je složen z otázek, jež vycházejí ze studijních materiálů předmětu. Didaktický test je zaměřen jednak na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se informačních a komunikačních technologií, tak i na dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe. Zápočet je udělen na základě výsledku didaktického testu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVMP052