FVP:USPQK005 Psychopatologie - Informace o předmětu
USPQK005 Psychopatologie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Nilius (přednášející)
- Garance
- PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Rozvrh
- Pá 6. 12. 12:15–19:40 C309
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností (program FVP, SPEP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- V obecné části předmětu se studenti seznámí se základními pojmy a oblastmi psychopatologie, získají základy porozumění psychiatrických syndromů, zorientují se v hranicích normy a patologie, včetně etiologie a klasifikace duševních nemocí a stavů. Ve speciální části předmětu se dále studenti seznámí se základními diagnózami a skupinami diagnóz psychiatrických poruch a onemocnění dle platné MKN-10, získají vhled do orientace v otázkách diferenciální diagnostiky v psychiatrii v kontextu klinické psychologie. Pozornost bude věnována příčinám, projevům, diagnostice, terapii, prognóze jednotlivých psychiatrických onemocnění a stavů v rámci vývojové perspektivy a možnostem působení oboru speciální pedagogika s akcentem na problematiku narušené komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student prokáže znalost základních pojmů a teoretických konceptů týkajících se psychopatologie jako vědního oboru
- student zná pojetí normality a vychází z něj pro zkoumání lidské psychiky a psychopatologických jevů
- student umí identifikovat a charakterizovat poruchy základních psychických funkcí
- student zná vybrané poruchy základních psychických funkcí ve vazbě na dětský věk
- student se orientuje v odlišné psychopatologii osob se zdravotním postižením
Odborné dovednosti:
- student umí samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, které se týkají psychopatologie a jejich vybraných otázek
- student umí posoudit normalitu a patologii v oblasti duševních poruch
- student dokáže samostatně identifikovat některé vybrané psychopatologie u dětí a u osob se zdravotním postižením s návazností na psychologii osobnosti a pojetí normality
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně diskutovat o palčivých otázkách současného výskytu psychopatologických poruch u lidí obecně, ale také v dětském věku a u osob se zdravotním postižením
- student prakticky zná zařízení intervenční pomoci pro osoby, u kterých se objeví psychopatologické odchylky
- student umí analyzovat systém třídění psychopatologických poruch - Osnova
- 1. Úvod do studia psychopatologie. Organizace psychiatrické péče v ČR. Klasifikace duševních poruch a poruch chování dle platných klasifikačních systémů (MKN-10, DSM-V, připravovaná MKN-11). Úloha klinické psychologie v kontextu diagnostiky a léčby těchto poruch
- 2. Etiopatogeneze neuropsychiatrických poruch – vymezení pojmu normy a normality. Vývojová perspektiva rozvoje duševních onemocnění. Faktory související s rozvojem neuropsychiatrických poruch
- 3. Poruchy vnímání, myšlení, vědomí a pozornosti, emocí, intelektu, paměti, pudů, vůle a chování, poruchy osobnosti
- 4. Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti – poruchy intelektu a poruchy komunikace, poruchy autistické spektra, poruchy pozornosti a výukové obtíže
- 5. Poruchy chování a emocí specifické pro dětství
- 6. Organické duševní poruchy včetně symptomatických
- 7. Poruchy duševní a poruchy chování způsobené užíváním psychoaktivních látek
- 8. Schizofrenie, poruchy schizotypální a poruchy s bludy
- 9. Afektivní poruchy (poruchy nálady)
- 10. Neurotické, stresové a somatoformní poruchy
- 11. Syndromy poruch chování spojené s fyziologickými poruchami a somatickými faktory
- 12. Poruchy osobnosti a chování u dospělých
- Literatura
- povinná literatura
- KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80210-4434-0.
- KOTASOVÁ, J. Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-30-4.
- OREL, M. a kol. Psychopatologie: nauka o nemocech duše. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
- SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8.
- VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
- doporučená literatura
- HOSÁK, L., HRDLIČKA, M., LIBIGER, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8.
- MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-263-7.
- MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-430-4.
- RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P., JANOTOVÁ, D. Psychiatrie minimum pro praxi. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-582-4.
- ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Strážní andělé života a smrti. Benešov: RUAH o.p.s., 2016. ISBN 978-80-270-0342-6.
- neurčeno
- HØJHOLT, C. Psychology and the Conduct of Everyday Life. London: Routledge, 2016. ISBN 978-1317-5996-92.
- RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-287-4.
- SVOBODA, M. a kol. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-154-9.
- ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
- VYBÍRAL, Z., ROUBAL, J. Současná psychoterapie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-628-7.
- KOUKOLA, B. Psychopatologie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Splnění písemného testu v minimálním rozsahu 75%.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQK005