USPQK014 Odborná praxe IV – souvislá

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/4/240. 6 týdnů praxe. 12 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (pomocník)
Mgr. Klára Truparová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(2) && USPQK013 Odborná praxe III – průběžná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem souvislé praxe v posledním semestru je ověření vysoce specializovaných teoretických znalostí v oboru speciální pedagogika i v oborech s ní souvisejících, za účelem identifikace speciálních potřeb a schopnosti rozhodovat o realizaci speciálněpedagogických podpůrných opatření. Student by měl prokázat dovednost analyzovat symptomy zdravotního postižení v kontextu pedagogické a sociální komunikace a aplikovat komplexní speciálněpedagogickou diagnostiku. Mimo jiné také sestavit plán nápravných, reedukačních a kompenzačních činností s dětmi, žáky, studenty nebo klienty se zdravotním postižením a realizovat vybrané činnosti s uplatněním speciálněpedagogických metod. Všemi činnostmi souvislé praxe se prolíná autoevaluační aktivita studenta.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v rozsahu a obsahu speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství s důrazem na stupně podpůrných opatření a v závislosti na druhu zdravotního postižení
- student se orientuje v rozsahu a obsahu aktivizačních a vzdělávacích činností v rámci služeb sociální péče s důrazem na typy zdravotního postižení
- student zná možnosti využití informačních a komunikačních technologií pro alternativní formy komunikace
- student charakterizuje zvláštnosti a specifika podpůrných opatření jednotlivých stupňů a jejich uplatnění při konkrétním druhu a stupni zdravotního postižení
- student zná metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky a postupy k ověření analýzy získání informací o jedinci
- student umí sestavit plán podpůrných opatření pro konkrétního žáka
- student vysvětlí důležitost a faktory efektivní spolupráce mezi aktéry inkluzivního vzdělávání
- student zná souvislosti poradenského procesu spojeného se školskou i sociální inkluzí
Odborné dovednosti:
- student samostatně aplikuje komplexní speciálněpedagogickou diagnostiku a identifikuje speciální potřeby osob napříč věkovými kategoriemi
- student rozhoduje o realizaci speciálněpedagogických opatření
- student samostatně zpracovává programy inkluze dětí, žáků, studentů nebo klientů se speciálními vzdělávacími potřebami
- student samostatně realizuje náročné reedukační, kompenzační a rehabilitační činnosti speciálněpedagogickými metodami s uplatněním individualizovaných a individuálních přístupů
Obecné způsobilosti:
- student zná didaktické zásady tvorby přípravy náročných reedukačních, kompenzačních a rehabilitačních činností
- student zná principy modifikace náročných metod výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
- student dokáže samostatně poskytovat specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami
- student je schopen realizovat a poskytovat speciálněpedagogické poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně se zdravotním postižením ve škole a v rodině
- student je schopen posoudit a vyhodnotit vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami za pomocí podpůrných opatření
Osnova
  • Zaměření a úkoly průběžné speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit se s různými formami výchovné práce a prakticky aplikovat modifikované metody výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením.
  • Aplikace komplexní speciálněpedagogické diagnostiky, identifikace speciálních potřeb osob napříč věkovými kategoriemi, realizace speciálněpedagogických opatření, zpracovávání programů inkluze dětí, žáků, studentů nebo klientů se speciálními vzdělávacími potřebami, realizace náročných reedukačních, kompenzačních a rehabilitačních činností speciálněpedagogickými metodami s uplatněním individualizovaných a individuálních přístupů.
Literatura
    povinná literatura
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-882-9097-1.
  • KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • KENDLÍKOVÁ, J. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: výzkum současného stavu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    neurčeno
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
  • D‘HAEM, J. Inclusion: The Dream and the Reality Inside Special Education. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 978-1-4758-2487-2.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • KALEJA, M. ed. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále bude student provádět odborné práce spadající do kompetence speciálního pedagoga na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka, vede pedagogický deník (portfolio). Portfolio obsahuje tyto části: záznamové archy pozorování žáka/klienta a dalších diagnostických procedur, obsahovou analýzu diagnostického procesu a popis rizikových projevů či speciálních potřeb, návrh Plánu pedagogické podpory (PLPP) dle požadavků legislativy, přípravy na skupinové a individuální činnosti v rámci pedagogické intervence, hodnocení aplikovaných činností, hodnocení studenta supervizorem.
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2024.