USPQK027 Edukace dětí a žáků s mentálním postižením a PAS2

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 1. 3. 13:05–15:30 C208, Pá 19. 4. 13:05–15:30 C309, Pá 26. 4. 13:05–15:30 C208
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( K ) && ROCNIK ( 1 ) && USPQK025 Edukace dětí a žáků s mentální
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti edukace dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení a poruchami autistického spektra se zaměřením na edukační a intervenční procesy.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat dítě, žáka se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, kombinací postižení, poruchami autistického spektra a specifika související s těmito postiženími v rámci edukační a intervenční reality
- student umí pracovat s legislativními normami týkající se školské problematiky, sociální politiky, koordinované rehabilitace týkající se této skupiny dětí a žáků
- student umí popsat specifika vzdělávání dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro děti a žáky s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
- student zná základní didaktické, intervenční a terapeutické přístupy používané v edukačním procesu u dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
Odborné znalosti specifické:
- student umí charakterizovat metody a formy výuky pro vzdělávání žáků s mentálním postižením vycházející z nových poznatků vědy
Odborné dovednosti:
- student umí definovat speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
- student umí vyhodnotit strategii vzdělávání dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
- student umí analyzovat edukační proces pro cílovou skupinu dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
- student umí u dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra aplikovat speciální metody a formy práce v rámci doporučení podpůrných opatření a jejich využití v edukačním procesu
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat psychopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků vzdělávaných v základní škole speciální
- student umí poskytovat specializovanou péči osobám s mentálním postižením a poruchami autistického spektra vybranými rehabilitačními metodami ve spolupráci a v návaznosti na jiné obory
Obecné způsobilosti:
- student je schopen samostatně aplikovat postupy v edukačním procesu dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra s ohledem na jejich individuální možnosti
- student je schopen samostatně aplikovat strategie vedoucí k řešení problémového chování a problémových situací u dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra v edukačním procesu
- student je schopen charakterizovat metody a formy výuky pro tuto skupinu dětí a žáků vycházející z nových poznatků vědy
- student je schopen samostatně formulovat a prezentovat dosažené edukační výsledky a případně je reflektovat do své pedagogické praxe
Osnova
  • 1. Teorie edukace žáků s mentálním postižením, terminologická východiska. Osobnost žáka se středně těžkým, s těžkým a hlubokým mentálním postižením
  • 2. Symptomatické poruchy řeči, alternativní a augmentativní systémy komunikace využívané u dětí a žáků s mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga
  • 3. Systém vzdělávání, přípravný stupeň, základní škola speciální, střední a celoživotní vzdělávání. Možnosti pracovního uplatnění
  • 4. Poradenské služby pro žáky s mentálním postižením, poruchami autistického spektra a souběžným postižením více vadami. Komunikace v poradenství
  • 5. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální
  • 6. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, poruchou autistického spektra a souběžným postižením více vadami z pohledu poradenského speciálního pedagoga
  • 7. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Diagnostické domény pro žáky s poruchou autistického spektra. Podpůrná opatření pro žáky s mentálním postižením
  • 8. Didaktické zásady, didaktické metody, specifické metody práce, vyučovací formy používané při edukaci na základní škole speciální. Struktura přípravy učitele na vyučovací blok. Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální
  • 9. Souběžné postižení více vadami. Etiologie, formy, diagnostika z pohledu poradenského speciálního pedagoga
  • 10. Žák s poruchou autistického spektra, etiologie, formy, diagnostika v rámci poradenského zařízení, specifika edukace
  • 11. Terapie používané v rámci poradenských služeb dětí a žáků v rámci poradenského zařízení, specifika edukace
  • 12. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, poruchou autistického spektra a souběžným postižením více vadami
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-5930-6.
  • BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-2620-693-4.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-2107-689-1.
    neurčeno
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • LACEY, P., ASHDOWN, R., JONES, P., LAWSON, H., PIPE, M. The Routledge Companion to Severe, Profound and Multiple Learning Difficulties. New York, NY: Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-70998-9.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
  • BARTOŇOVÁ, M. Mentální postižení a PAS 2. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Příprava, realizace a prezentace projektu zaměřeného na edukační realitu nebo diagnostický proces vybraného žáka s těžším stupněm mentálního postižení, kombinací postižení nebo poruchou autistického spektra. Prezentace zpracovaného projektu je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Ústní zkouška.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/USPQK027