USPQK028 Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 1. 3. 10:35–13:00 C208, Pá 19. 4. 9:45–12:10 C309, Pá 26. 4. 9:45–12:10 C208
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( K ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí/žáků s mentálním postižením, vytýčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory a rozsahu intervenčních činností. Pozornost bude věnována vybraným speciálněpedagogickým diagnostickým metodám, které lze uplatnit v rámci poradenství a edukačního procesu u žáků s mentálním postižením. Důraz bude kladen na speciálně pedagogickou diagnostiku školní zralosti v rámci týmové spolupráce s dalšími poradenskými pracovníky (speciálně pedagogické centrum, pedagogicko-psychologická poradna), speciálněpedagogickou diagnostiku v edukačním procesu se stanovením prognózy dalšího vzdělávání.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí vyjmenovat metody, principy a obsah psychopedické diagnostiky
- student umí popsat fáze psychopedické diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka s mentálním postižením
- student umí objasnit specifika vzdělávání žáka s mentálním postižením
- student umí vysvětlit principy modifikace obecných metod v edukačním procesu s respektem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáka s mentálním postižením
- student umí vysvětlit dopad jednotlivých stupňů mentálního postižení na proces učení
- student umí charakterizovat obtíže žáků vyplývající z mentálního postižení ve vztahu k edukačnímu procesu
- student umí definovat obtíže žáků v edukačním procesu, které souvisí se stupněm mentálního postižení, charakterizovat specifické projevy, umět nastavit metody a postupy pedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při edukaci
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické diagnostiky psychopedické u žáků s mentálním postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a zpracovávání návrhů na jejich vzdělávání dle stupně mentálního postižení v inkluzivním a segregovaném systému vzdělávání
- student umí vysvětlit význam speciálněpedagogické diagnostiky psychopedické pro nastavení správného obsahu vzdělávání dle platných rámcových vzdělávacích programů, na základě využití dlouhodobého diagnostického procesu umět udělat prognózu vývoje edukace žáka s mentálním postižením
Odborné dovednosti:
- student umí poskytovat speciálněpedagogická diagnostiku psychopedickou a uplatňovat nové speciálněpedagogické metody pro navazující intervence v edukačním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro edukaci žáků s mentálním postižením
- student umí iniciovat depistážní činnosti zaměřené na děti a žáky s opožděným psychomotorickým vývojem
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogickým pracovníků školy s důrazem na specifika edukace žáků s mentálním postižením
- student umí navrhovat metody a formy práce pro žáky s mentálním postižením a propagovat jejich zavádění do výuky
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona se zaměřením na práci s žáky s mentálním postižením
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické metody a intervence u žáků s mentálním postižením
Obecné způsobilosti:
- student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení,
- student je schopen konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky
- student je schopen samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student je schopen poskytovat specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně s mentálním postižením ve spolupráci a v návaznosti na jiné obory
Osnova
  • 1. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, teoretická východiska
  • 2. Aplikace metod speciálně pedagogické diagnostiky psychopedické u dětí, žáků ve vztahu ke stupni mentálního postižení
  • 3. Obecné a speciální metody psychopedické diagnostiky
  • 4. Obsahová rovina speciálněpedagogické diagnostiky psychopedické, aplikace v příkladech z praxe studentů
  • 4. Dopady mentálního postižení v souvislostech s edukačním procesem žáka
  • 5. Analýza diagnostických závěrů pro účely stanovení podpůrných opatření pro žáka s mentálním postižením
  • 6. Speciálněpedagogická diagnostika žáka s mentálním postižením
  • 7. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky ve vztahu ke stupni mentálního postižení
  • 8. Diagnostické kompetence školního speciálního pedagoga, speciálního pedagoga v poradenském zařízení (speciálně pedagogické centrum, pedagogicko-psychologická poradna)
  • 9. Průběh diagnostického procesu ve škole
  • 10. Školní poradenské pracoviště, školská poradenská zařízení
  • 11. Legislativní rámec pro žáky s mentálním postižením
  • 12. Podpůrná opatření pro žáky s mentálním postižením
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
    doporučená literatura
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
  • LACEY, P., ASHDOWN, R., JONES, P., LAWSON, H., PIPE, M. The Routledge Companion to Severe, Profound and Multiple Learning Difficulties. New York, NY: Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-70998-9.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-42-1.
  • OPATŘILOVÁ, D. ed. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3977-9.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství II. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-629-1.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Aplikace diagnostického postupu u zvoleného žáka s mentálním postižením a vytvoření prezentace postupu diagnostického procesu (s využitím pedagogické praxe ve škole pro žáky s mentálním postižením).
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/USPQK028