USPQK039 Poradenství a intervence žákům se SVP II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023

Předmět se v období zima 2023 nevypisuje.

Rozsah
2/0/24. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( K ) && ROCNIK ( 2 ) && USPQK038 Poradenství a intervence žákům
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na rozšiřování a prohlubování speciálněpedagogických kompetencí ke zlepšení efektivity procesu učení u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami za účelem vyrovnání vzdělávacích deficitů souvisejících také s výpadkem prezenční výuky vlivem COVID-19. Studenti budou seznámeni s procesem individualizace vzdělávacích cílů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozornost bude věnována individuálnímu přístupu při intervenci, uplatňování doporučených výukových metod a přípravě vhodných učebních materiálů v rámci doporučených podpůrných opatření. Důraz bude kladen na proces spolupráce se školou a rodinou při intervenci.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
− student charakterizuje proměnné ovlivňující proces učení
− student popíše speciálněpedagogické jevy a procesy
− student objasní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
Odborné dovednosti:
− student se orientuje v základních principech pedagogické komunikace a modifikuje podmínky komunikačního kontextu
− student aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v rámci spolupráce při intervenci žáků
− student dokáže aplikovat metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Obecné způsobilosti:
− student dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality
− student je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky
− student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
− student se dokáže samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání
− student konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky
Osnova
  • 1. Mapování učebního stylu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, principy individuální výuky při intervenci; spolupráce se školou a rodinou při intervenci, organizace intervence, příprava na intervenci; intervence žáků, analýza, reflexe; specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; práce s neprospěchem a učební strategií žáka
  • 2.-12. Poradenství a intervence žákům, analýza, reflexe
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., MAGEROVÁ, J., PIPEKOVÁ, J., ŘEHULKA, E., VIKTORIN, J., VÍTKOVÁ, M. Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. Brno: MU, 2019. ISBN 978-80-210-9310-2.
  • BARTOŇOVÁ, M., SEDLÁČKOVÁ, A., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9585-4.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • MRÁZKOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání pohledem vedení škol a školních speciálních pedagogů. Praha: Univerzita Karlova, 2020. ISBN 978-80-7603-238-5.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
  • ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9584-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-421-3.
  • LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • VALENTA, M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. a kol. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
  • VIKTORIN, J. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách: výzkumný projekt. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9076-7.
    neurčeno
  • KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Metodika práce školního speciálního pedagoga zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014.
  • KUCHARSKÁ, A., POKORNÁ, D., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Třístupňový model péče (3MP) ve školách zapojených v projektu RAMPS-VIP III. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014.
  • ROBERTS, W. R. Working with kids who bully: New perspectives on prevention and intervention. Thousand Oaks, California: Corwin, 2017. ISBN 978-1-5063-3387-8.
  • SVOBODA, J., JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
  • TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.
  • VIKTORIN, J. Přístup k rozvoji percepčně-motorických funkcí u žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Opava: Slezská univerzita, 2020. ISBN 978-80-7510-424-3.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře. Dále student absolvuje individuální intervence žáků, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu. Obsahová struktura portfolia: individuální plán intervence žáka, didaktické přípravy na intervenci, obsahová analýza diagnostického procesu a popis rizikových projevů či speciálních potřeb, návrh Plánu pedagogické podpory (PLPP) dle vzorové struktury, analýza a reflexe výsledků intervencí.
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/USPQK039