FVP:USPQP009 Odborná praxe II – průběžná - Informace o předmětu
USPQP009 Odborná praxe II – průběžná
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 0/2/24. 24 hod. praxe. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Denisa Janků (pomocník)
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (pomocník)
Mgr. Klára Truparová (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1) && USPQP004 Odborná praxe I – náslechová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností (program FVP, SPEP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem průběžné semestrální praxe studentů je aplikace speciálněpedagogických, pedagogicko-psychologických a dalších teoretických znalostí, biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka v rámci speciálněpedagogických, preventivních a poradenských služeb ve školství.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v rozsahu a obsahu speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství
- student se orientuje v rozsahu a obsahu aktivizačních a vzdělávacích činností v rámci služeb sociální péče
- student zná speciálněpedagogické terapeutické přístupy v péči o osoby se zdravotním postižením a možnosti jejich využití
- student zná zákonitosti rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student umí charakterizovat aktuální kurikulární dokumenty, vysvětlit změny související se snazším přístupem ke vzdělávání a zajištěním rovnosti ve vzdělávání, orientací na individuální přístup k potřebám vzdělávajících se
- student definuje diagnostické nástroje a jejich využití v orientační pedagogické diagnostice a speciálněpedagogické diagnostice jedinců
Odborné dovednosti:
- student je schopen aplikovat vybrané diagnostické nástroje za účelem identifikace speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student vytváří dílčí části programu sociální rehabilitace osob se zdravotním postižením
- student vytváří dílčí části programu pedagogické rehabilitace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- student realizuje vybrané reedukační, kompenzační a rehabilitační činnosti speciálněpedagogickými metodami
Obecné způsobilosti:
- student zná principy modifikace metod výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
- student dokáže poskytovat speciálněpedagogickou podporu a poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně se zdravotním postižením ve škole a v rodině - Osnova
- Zaměření a úkoly průběžné speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit se s různými formami výchovné práce a prakticky aplikovat modifikované metody výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením. Současně se student učí a ověřuje si poskytování nejnáročnějších speciálněpedagogických služeb, jako je speciálněpedagogická diagnostika, tvorba a uplatňování nových speciálněpedagogických metod. Dále si ověřuje funkčnost komunikačních strategií a přístupů při řešení nestandardních a složitých problémů vyžadující zvážení dalších faktorů vyplývajících ze speciálněpedagogických jevů a procesů.
- Literatura
- povinná literatura
- BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
- ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-882-9097-1.
- FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
- KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
- PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
- doporučená literatura
- ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
- BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
- MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
- UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
- ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
- neurčeno
- ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
- JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
- MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- WALTON, E. The Language of Inclusive Education: Exploring speaking, listening, reading and writing. New York, NY: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-79435-1.
- Metody hodnocení
- Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student provádí asistentské práce na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka, vede pedagogický deník (portfolio). Portfolio každého studenta obsahuje mimo povinnou část (charakteristika a popis zařízení, ve kterém praxi provádí) dvě kazuistiky, jejichž rozsah a obsah bude upřesněn vedoucím praxe.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/USPQP009