USPQP012 Psychiatrie pro speciální pedagogy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Jana Blagová (přednášející)
MUDr. Jana Blagová (cvičící)
Garance
MUDr. Jana Blagová
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 20. 10. 10:35–15:30 C208
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
USPQP012/A: Po 25. 9. 10:35–15:30 C306, Po 23. 10. 10:35–15:30 C306, J. Blagová
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( P ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je předání informací z oblasti speciální psychiatrie použitelných v oboru speciální pedagogika. Mezi dílčí úkoly patří seznámení s dělením psychických poruch podle Mezinárodní klasifikace nemocí; s chorobami z okruhu organických duševních poruch, závislostí, neurotických poruch, poruch, afektu a psychóz, s chorobami z okruhu poruch příjmu potravy, sexuálních dysfunkcí, poruch osobnosti; s duševními chorobami vyskytujícími se v dětství, s poruchami psychického vývoje a s problematikou transkulturální psychiatrie.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v dělení duševních poruch podle platné Mezinárodní klasifikace nemocí
- student má základní znalosti o symptomech organických duševních poruch, závislostí, neurotických poruch, poruch afektu a psychóz
- student se orientuje v problematice chorob z okruhu poruch příjmu potravy, sexuálních dysfunkcí, poruch osobnosti, poruch psychického vývoje a duševních chorob vyskytujících se v dětství
- student má základní znalosti o problematice transkulturální psychiatrie
- student se orientuje ve vysoce specializované teoretické znalosti biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka ve smyslu speciálních poruch
Odborné dovednosti:
- student rozpozná a je schopen relevantně popsat příznaky jednotlivých duševních poruch
- student je schopen navrhnout vhodná řešení ve spojení se zdravotním stavem nemocného
- student dokáže poskytnout podporu nemocnému při zhoršení stavu
- student je schopen poradit, kde vyhledat odbornou pomoc
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně zvolit vhodný, produktivní přístup při kontaktu s jedincem s psychickým onemocněním, který je adekvátní speciálněpedagogické praxi
- student zná možnosti poradenské pomoci a souvislosti s konkrétní praxí pomáhajících profesí a institucí
- student umí zvolit vhodnou a účinnou strategii pomoci a podpory
Osnova
  • 1. Organické duševní poruchy
  • 2. Závislost na návykových látkách
  • 3. Schizofrenie a jiné psychotické poruchy
  • 4. Afektivní poruchy – poruchy nálady
  • 5. Úzkostné poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy
  • 6. Poruchy příjmu potravy
  • 7. Neorganické poruchy spánku
  • 8. Sexuální dysfunkce
  • 9. Poruchy osobnosti a chování u dospělých
  • 10. Mentální retardace. Poruchy psychického vývoje
  • 11. Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství
  • 12. Transkulturální psychiatrie
Literatura
    povinná literatura
  • HOSÁK, L., HRDLIČKA, M., LIBIGER, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Univerzita Karlova, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8.
  • LÁTALOVÁ, K. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
  • OCISKOVÁ, M., PRAŠKO, J. Stigmatizace a sebestigmatizace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-47-5199-3.
  • PETR, T., MARKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4236-6.
  • SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. ed. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8.
    doporučená literatura
  • HOSÁKOVÁ, J., HOSÁK, L. a kol. Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2018. ISBN 978-80-7510-281-2.
  • JUŘÍČKOVÁ, L., IVANOVÁ, K., FILKA, J. Opatrovnictví osob s duševní poruchou. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4786-6.
  • KUBÍNEK, R. Psychiatrie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3057-7.
  • OREL, M. a kol. Psychopatologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
  • RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P., JANOTOVÁ, D. Psychiatrie: minimum pro praxi. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-582-4.
    neurčeno
  • KUČEROVÁ, H. Bolest v psychiatrii. Praha: Galén, 2018. ISBN 978-80-7492-399-9.
  • MAYER, J. D. Personality: A systems approach. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2017. ISBN 978-1-4422-6687-2.
  • PAPEŽOVÁ, H. a kol. Naléhavé stavy v psychiatrii. Praha: Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-425-8.
  • PAVLOVSKÝ, P. a kol. Soudní psychiatrie a psychologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4332-5.
  • PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1038-4.
  • HOSÁKOVÁ, J. Psychiatrie pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Aktivita studenta při výuce, seminární práce, písemný zápočtový test. Seminární práce bude vyhotovena na zadané téma, a to v minimálním rozsahu 4-6 stran (cílem seminární práce bude rozpoznat problémy a omezení pacienta způsobené duševní poruchou a navrhnout vhodné intervence pro zlepšení jeho celkového stavu a kvality života). Odevzdání seminární práce je podmínkou pro přihlášení k zápočtovému testu. Zápočtový test s minimální úspěšností 70 %.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/USPQP012