UVSRPHD005 Supervize v sociální práci

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
10/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Hozová, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Podmínkou získání zápočtu je úspěšné absolvování písemného testu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je reflexe odborné praxe v rámci supervize, která vede studenta k získávání těchto základních dovedností a v oblasti supervize. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o formách a cílech supervize včetně základních supervizních přístupů a etických zásad supervize. Pozornost je rovněž věnována procesu přípravy, vyjednávání a obsahu supervizního kontraktu. Předmět akcentuje skupinovou supervizní práci, týmovou supervizi včetně uplatnění Balintovských skupin v supervizi. Studenti jsou seznámeni se základními informacemi využití transakční analýzy a psychodramatu v supervizi a vybranými supervizními technikami. Záměrem předmětu je zajistit funkční propojení teoretické báze s praktickou aplikací získaných poznatků.
Výstupy z učení
Odborné znalosti Student získá a prokáže znalost základních forem a cílů supervize a jejich přístupů a bude znát etické zásady supervize. Umí charakterizovat podstatné znaky supervizního kontraktu, skupinové a týmové supervize a bude se orientovat ve vybraných supervizních technikách. Odborné dovednosti Student dokáže spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu, nalézat situace (zakázky), s kterými přichází do supervize, pracovat na formulaci zakázky pod vedením supervizora, pracovat pod vedením supervizora na splnění zakázky, být otevřený vůči zpětné vazbě, rozpoznat užitečnost zpětné vazby pro svou práci a využívat reflexi a získanou zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v praxi sociální práce. Student bude dále umět aktivně spolupracovat v supervizní skupině, poskytovat zpětnou vazbu supervizorovi a supervizní skupině, využívat supervizi při řešení složitých případů klientů, využívat supervizi při obraně vůči stresu a emocionální zátěži, identifikovat svá silná a slabá místa, provádět sebereflexi, průběžně vyhodnocovat splnění cílů supervize. Obecná způsobilost Student je schopen definovat pojem supervize a identifikovat jednotlivé formy, metody a supervizní přístupy. Zná etické principy supervize, má základní znalosti o možnostech, struktuře a obsahu supervizního kontraktu a rovněž zná možnosti, hranice, přínosy a rizika supervize. Student chápe supervizi jako součást profese sociální práce a zná možnosti dalšího vzdělávání v supervizi. Student je odpovědný vůči sobě, klientům a profesi, přijímá etické principy sociální práce, rozumí jim a uplatňuje je v praxi, přijímá supervizi jako prostředek vlastního odborného růstu.
Osnova
  • 1. Supervize v ČR. Formy a cíle supervize. Supervizní přístupy. Etické zásady supervize. Možnosti, hranice, přínosy a rizika supervize. 2. Supervizní kontrakt. Proces přípravy kontraktu. 3. Supervizní kontrakt. Vyjednávání a obsah kontraktu. 4. Skupinová práce v supervizi. Výhody a nevýhody skupinové práce v supervizi. Druhy a formy supervizních skupin. Úloha supervizora při práci se skupinou. 5. Kompetence supervizora, kompetence supervizantů a vzájemný vztah. Struktura a proces ve skupinové supervizi. 6. Základní principy a zdroje dynamiky skupinové supervize. Členství ve skupině. Kontrakt a další dohody. Pravidla skupiny. Dodržování prvků skupinové práce. 7. Začínající supervizní skupina a její formace. Téma pro skupinovou supervizi. Práce na naplnění potřeb supervizanta. Problémy skupinového procesu. 8. Týmová supervize. Organizace a tým před supervizí. Kontakt, oslovení nebo zakázka. Vyjednávání se zadavatelem supervize. Prví setkání se supervidovanými a kontrakt s týmem. Vlastní proces supervize. 9. Týmová supervize. Techniky supervizní práce v týmu. Ohniska zaměření supervizního procesu. Dynamika vztahů v rámci supervizního trojúhelníku. Hodnocení. Ukončování supervize. 10. Balintovské skupiny. Balintovská skupina a supervize. Struktura Balintovských skupin. 11. Transakční analýza a její využití v supervizi. Moc. 12. Vybrané techniky v supervizní práci. Modelování situací, psychodrama, hraní rolí, kreslení map, využívání videozáznamu, focusing.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVRDOVÁ, Zuzana, Martin HAJNÝ a kolektiv. Praktická supervize. Praha: GALÉN, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
  • PILÁT, Miroslav. Supervize. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2023..
  • HORÁK, Michal. Supervize. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb, 2022. ISBN: 978-80-88361-21-3.
  • BAŠTECKÁ Bohumila, Veronika ČERMÁKOVÁ a Milan KINKOR. Týmová supervize. Teorie a praxe. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
    doporučená literatura
  • BÄRTLOVÁ, Eva. Supervize v sociální práci. Ústí nad Labem: FSE UJEP, 2007. ISBN 978-807044-952-3.
  • MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Metody a řízení sociální práce. Třetí aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
Výukové metody
Přednášky.
Metody hodnocení
Písemný test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.