FVP:UVSSPUP055 Doučování dětí se speciálními - Informace o předmětu
UVSSPUP055 Doučování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Aneta Silberová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UVSSPUP055/A: St 9. 10. 17:15–20:30 C208
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce ve veřejné správě (program FVP, SPVS)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na osvojení kompetencí ke zlepšení efektivity procesu učení u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami za účelem vyrovnání vzdělávacích deficitů. Studenti budou seznámeni s procesem individualizace vzdělávacích cílů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozornost bude věnována individuálnímu přístupu při doučování, uplatňování doporučených výukových metod a přípravě vhodných učebních materiálů.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: - student charakterizuje proměnné, ovlivňující proces učení - student popíše speciálněpedagogické jevy a procesy - student objasní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Odborné dovednosti: - student se orientuje v základních principech pedagogické komunikace a modifikuje podmínky komunikačního kontextu - student aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v rámci spolupráce při doučování žáků, plánování průběhu a obsahu doučování, mapování učebního stylu žáka - student dokáže aplikovat individualizované metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Obecné způsobilosti: - student dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality - student je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky - student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení - student se dokáže samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání - student dokáže konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky
- Osnova
- 1. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, práce s neprospěchem a učební strategií žáka, individualizované formy práce při doučování, mapování učebního stylu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, principy individuální výuky při doučování, spolupráce se školou a rodinou při doučování, spolupráce s učitelem při plánování obsahu doučování. Seznámení s obsahovou strukturou portfolia: individuální plán doučování žáka, přípravy na doučování, popis vybraných speciálněpedagogických jevů a procesů při doučování, analýza a reflexe výsledků doučování. Spolupráce s učitelem při plánování obsahu doučování 2.-12. Doučování žáků, analýza, reflexe
- Literatura
- povinná literatura
- KENDÍKOVÁ, J. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
- VALENTA, M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
- KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Metodika práce školního speciálního pedagoga. Praha: NÚV, 2014. ISBN 978-80-7481-035-0.
- ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
- MRÁZKOVÁ, J., ZAPLETALOVÁ, J. Metodika pro nastavování katalogu podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Praha: NÚV, 2014/2016. ISBN 978-80-7481-085-5.
- neurčeno
- BENDOVÁ, P. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
- KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.
- MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
- PÍŠOVÁ, M. ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
- Metody hodnocení
- realizovat doučování dle harmonogramu, shromažďovat potřebné údaje pro obsah portfolia, zpracovat a odevzdat portfolio dle stanovené struktury
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UVSSPUP055