USPQK007 Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace léto
Rozsah
9/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení zásad komplexní a zaměřené speciálněpedagogické diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí a žáků, vycházejících z aktuálního stavu poznatků vědecké disciplíny. Důraz bude kladen na postupy, nástroje a metody, které mají prokazatelný přínos pro diagnosticko-intervenční péči ve vzdělávání žáků a slouží k zjištění vzdělávacích potřeb žáka a uzpůsobení postupů práce s ním, a to ve školním i domácím prostředí. Pozornost bude věnována poradenství pedagogům a rodičům při realizaci podpůrných opatření.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí vysvětlit procesní schémata řešení výchovných a studijních problémů ve vzdělávání (inkluzivním, speciálním)
- student umí charakterizovat cíle a metody speciálněpedagogické diagnostiky
- student umí popsat fáze diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka
- student umí charakterizovat metody a principy pedagogické a speciálněpedagogické diagnostiky
- student umí objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáků
- student umí vysvětlit význam psychodiagnostiky v kontextu uplatňování individualizace ve vzdělávání
Odborné dovednosti:
- student umí uplatnit metodické a koordinační dovednosti při tvorbě systému speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství
- student umí realizovat proces speciálněpedagogické diagnostiky pro účely optimalizace vzdělávání
- student umí koordinovat speciálněpedagogické poradenské služby na škole
- student umí iniciovat depistážní a diagnostické činnosti zaměřené na žáky se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogům se zaměřeném na individualizované přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí analyzovat výsledky speciálněpedagogické diagnostiky a navrhnout metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí poskytnout instruktáže k využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- student umí participovat na tvorbě školních vzdělávacích programů a podmínek k podpůrným opatřením (individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory)
- student umí koordinovat a metodicky vést asistenty pedagoga ve škole
- student umí navrhovat speciálněpedagogické nápravné, edukační, reedukační a kompenzační činnosti
- student umí aplikovat speciálněpedagogické poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Obecné způsobilosti:
- student umí přiměřeně reflektovat speciální potřeby osob se zvýšeným rizikem v oblasti osobnostního a sociálního vývoje
- student umí spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření v edukaci osob se zvýšeným rizikem v oblasti osobnostního a sociálního vývoje
- student umí samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
Osnova
  • 1. Speciálněpedagogická diagnostika, teoretická východiska, repetitorium
  • 2. Zařazení žáků se speciálně vzdělávacími potřebami do speciálněpedagogické péče
  • 3. Metody a formy speciálněpedagogické diagnostiky
  • 4. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka (anamnestické údaje, speciálněpedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení)
  • 5. Proces speciálněpedagogické diagnostiky (etapy, průběh)
  • 6. Poradenské činnosti při realizaci podpůrných opatření a průběžné vyhodnocování účinnosti poskytování podpůrných opatření
  • 7. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga ve školském poradenském zařízení
  • 8. Standardní diagnostické a poradenské činnosti ve školském poradenském zařízení
  • 9. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti
  • 10. Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
  • 11. Vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb stanovení vhodného preventivního nebo intervenčního programu
  • 12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství 2. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X.
  • KNOTOVÁ, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
  • PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
  • VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství: základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-23-3.
    doporučená literatura
  • DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H & H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.
  • GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2011. ISBN 978-80-89132-91-1.
  • GRAY, M., WEBB, S. A. Social Work Theories and Methods. London: SAGE Publications Ltd, 2013. ISBN 978-1-4462-0860-1.
  • MALACH, J., SIKOROVÁ, Z. Pedagogická diagnostika a profese učitele. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-653-9.
  • RÁDLOVÁ, E. Speciálně pedagogická diagnostika. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-114-7.
  • STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
    neurčeno
  • MATOUŠEK, O. ed. Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1242-3.
  • ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
  • ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: DYS-centrum Praha, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.
  • VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1995. ISBN 80-08-02056-3.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
Metody hodnocení
Prezentace referátu k vybrané oblasti speciálněpedagogické diagnostiky je podmínkou přihlášení ke zkoušce. Kombinovaná zkouška.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.