FVP:USPQK023 Odborný anglický jazyk pro spe - Informace o předmětu
USPQK023 Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy II
Fakulta veřejných politik v Opavěakreditace léto
- Rozsah
- 9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Cíle předmětu
- Studenti si rozšíří znalost výrazových prostředků - anglické terminologie ve vztahu ke speciální pedagogice a k symptomatologii zdravotního postižení. Budou dále prohlubovat znalosti o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude nadále kladen na práci s cizojazyčnými texty a jejich porozumění, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti dále získají podrobnější přehled o anglické terminologii v oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a problematiky poruch autistického spektra.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu – prohloubí své znalosti anglické terminologie s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student prohloubí své znalosti o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student rozšíří své jazykové znalosti v oblasti speciálních potřeb (fyzické, psychické a sociální)
- student zkvalitní své znalosti z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a v oblasti poruch autistického spektra v anglickém jazyce v návaznosti na znalosti získané v českém jazyce
Odborné dovednosti:
- student si zdokonalí porozumění anglickému jazyku
- student si dále prohloubí přehled o edukaci a možnostech uplatnění osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí i v České republice prací s texty a samostatným vyhledáváním informací v médiích
- student rozšíří své povědomí o možnostech pracovního uplatnění a jiné životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
Obecné způsobilosti:
- student si rozšíří povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích - Osnova
- 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí, jejich přínos v evropském a světovém kontextu
- 2. Terminologie ve speciální pedagogice v širším a užším kontextu
- 3. Klasifikace speciální pedagogiky, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
- 4. Psychopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
- 5. Poruchy autistického spektra, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
- 6. Somatopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
- 7. Logopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
- 8. Surdopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
- 9. Oftalmopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
- 10. Symptomatologie zdravotního postižení, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
- 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích, koordinovaná rehabilitace, komparace
- 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích
- Literatura
- povinná literatura
- HEWARD, W. L., ALBER-MORGAN, S. H., KONRAD, M. Exceptional Children: An Introduction to Special Education. Boston: Pearson, 2018. ISBN 978-0-13-402711-1.
- KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
- PEER, L., REID, G. Special Educational Needs: A Guide for Inclusive Practice. London: SAGE, 2016. ISBN 978-1-4739-0454-5.
- PEIRANGELO, R., GIULIANI, G. A. The Educator‘s Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0-7879-7812-9.
- REYNOLDS, C. R., VANNEST, K. J., FLETCHER-JANZEN, E. Encyclopedia of Special Education: A Reference for the Education of Children, Adolescents, and Adults Disabilities and Other Exceptional Individuals. Hoboken: Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-0-470-94940-5
- doporučená literatura
- BOWEN, C. Children's Speech Sound Disorders. Hoboken: Wiley Blackwell: 2015. ISBN 978-1-118-63402-8.
- FRIEND, M., BURSUCK, W. D. Including Students with Special Needs: A Practical Guide for Classroom Teachers. Boston: Pearson, 2019. ISBN 978-0-13-475409-3.
- MCLEOD, S., BAKER, E. Children‘s Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-132-75596-2.
- MURDOCH, B. E. Acquired Speech and Language Disorders: A Neuroanatomical and Functional Neurological Approach. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-0-470-02567-3.
- RIMM, S. B., SIEGLE, D., DAVIS, G. A. Education of the Gifted and Talented, Boston: Pearson, 2017. ISBN 978-0-13-382710-1.
- neurčeno
- FREDERICKSON, N. Special Educational Needs, Inclusion and Diversity. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526290-8.
- HEHIR, T. New Directions in Special Education: Eliminating Ableism in Policy and Practice. Cambridge, MA: Harvard Education Press: 2005. ISBN 978-1-89179-262-5.
- LEWIS, A., NORWICH, B. Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. Maidenhead: Open University Press, 2004. ISBN 978-0-335-21405-3.
- MACBLAIN, S., LONG, L. a DUNN, J. Dyslexia, Literacy and Inclusion: Child-centred Perspectives, London: SAGE, 2015. ISBN 978-1-44629-843-5.
- MATHIESON, K. Inclusion in the EYFS. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526270-0.
- KNAPOVÁ, L. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Vstupní jazyková úroveň B1 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningu je podmínkou udělení zápočtu.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (akreditace léto, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/akreditaceleto/USPQK023