USPQK005 Psychopatologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace zima
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základy a terminologií psychopatologie jako vědní disciplíny. Zaměřit se na pojetí normality a dětský věk s poruchami základních psychických funkcí, se systematickým utříděním těchto poruch a s návazností na normální nepatologické součásti psychiky.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student prokáže znalost základních pojmů a teoretických konceptů týkajících se psychopatologie jako vědního oboru
- student zná pojetí normality a vychází z něj pro zkoumání lidské psychiky a psychopatologických jevů
- student umí identifikovat a charakterizovat poruchy základních psychických funkcí
- student zná vybrané poruchy základních psychických funkcí ve vazbě na dětský věk
- student se orientuje v odlišné psychopatologii osob se zdravotním postižením
Odborné dovednosti:
- student umí samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, které se týkají psychopatologie a jejich vybraných otázek
- student umí posoudit normalitu a patologii v oblasti duševních poruch
- student dokáže samostatně identifikovat některé vybrané psychopatologie u dětí a u osob se zdravotním postižením s návazností na psychologii osobnosti a pojetí normality
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně diskutovat o palčivých otázkách současného výskytu psychopatologických poruch u lidí obecně, ale také v dětském věku a u osob se zdravotním postižením
- student prakticky zná zařízení intervenční pomoci pro osoby, u kterých se objeví psychopatologické odchylky
- student umí analyzovat systém třídění psychopatologických poruch
Osnova
  • 1. Uvedení do problematiky (předmět psychologických věd, základní pojmy důležité pro patopsychologii, normalita a patologie, zdraví a nemoc, klasifikace prognóz, psychická anomálie a deficit, index stavu výkonnosti, vymezení patopsychologie a psychopatologie)
  • 2. Výskyt a význam patopsychologických a psychopatologických projevů (přechodné duševní poruchy, abnormální duševní projevy, chorobné projevy)
  • 3. Příčiny duševních poruch (vlivy prenatální, perinatální, postnatální)
  • 4. Rozpoznávání – diagnostikování nemoci (současný stav psychický, symptom, syndrom, nosologická jednotka, psychologické vyšetření)
  • 5. Klasifikace psychických, patopsychologických a psychopatologických jevů
  • 6. Závady a poruchy (vnímání, vědomí a spánku, pozornosti, paměti, myšlení, citů, nálad a afektů, jednání a vůle)
  • 7. Nemoc jako psychologický problém (sociální význam nemoci, postoje společnosti k nemocným)
  • 8. Zdraví a nemoc. Biopsychosociální pojetí zdraví
  • 9. Psychosomatické vztahy a onemocnění (předpoklady vzniku psychosomatických poruch, psychické problémy spojené se somatickým onemocněním)
  • 10. Psychické problémy spojené s nemocí v dětském věku (reakce rodičů na onemocnění jejich dítěte, reakce dítěte na vlastní nemoc, emoční reakce, rozumové zpracování choroby, vliv na osobnost)
  • 11. Psychologická problematika jedinců se zdravotním postižením (výskyt a příčiny vzniku zdravotního postižení, psychické změny vyplývající z vrozeného postižení, rodina dítěte s postižením, vývoj dítěte s vrozeným postižením, psychická adaptace na získané postižení, dospělost člověka s postižením, sociální význam zdravotního postižení)
  • 12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80210-4434-0.
  • KOTASOVÁ, J. Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-30-4.
  • OREL, M. a kol. Psychopatologie: nauka o nemocech duše. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
  • SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
    doporučená literatura
  • CHRASTINA, J. a kol. Sexualita a intimita v závěru života. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISBN 978-80-244-5304-0.
  • MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-263-7.
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-430-4.
  • RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P., JANOTOVÁ, D. Psychiatrie minimum pro praxi. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-582-4.
  • ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Strážní andělé života a smrti. Benešov: RUAH o.p.s., 2016. ISBN 978-80-270-0342-6.
    neurčeno
  • HØJHOLT, C. Psychology and the Conduct of Everyday Life. London: Routledge, 2016. ISBN 978-1317-5996-92.
  • RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-287-4.
  • SVOBODA, M. a kol. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-154-9.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
  • VYBÍRAL, Z., ROUBAL, J. Současná psychoterapie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-628-7.
  • KOUKOLA, B. Psychopatologie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Docházka a aktivní účast studenta na seminářích. Splnění korespondenčních úkolů zadaných vyučujícím před samotným písemným testem.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.