USPQK017 Reedukace specifických poruch učení

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace zima
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenta základními znalostmi o možnostech péče a podpory žáků se specifickými poruchami učení. Předmět poskytuje základní přehled o dostupných a aktuálních reedukačních postupech uplatňovaných u žáků se specifickými poruchami učení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v oblasti reedukace u žáků se specifickými poruchami učení
- student vysvětlí problematiku reedukace a intervence
Odborné dovednosti:
- student zvládá aplikovat základní metody reedukace u žáků se specifickými poruchami učení
- student dokáže navrhnou reedukační lekci
Obecné způsobilosti:
- student umí přiměřeně reflektovat speciální vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
- student umí vyhledávat nové poznatky v oblasti reedukace za účelem jejich aplikace do speciálněpeagogické péče
Osnova
  • 1. Základní informace o reedukaci a organizace reedukační péče
  • 2. Dílčí funkce a jejich deficity
  • 3. Sluchové vnímání a jeho stimulace
  • 4. Stimulace zrakového vnímání
  • 5. Stimulace prostorové a pravolevé orientace
  • 6. Jemná a hrubá motorika a jejich stimulace
  • 7. Plán reedukační lekce
  • 8. Náprava/reedukace dyslexie
  • 9. Osvojování českého jazyka – rozeznávání písmen
  • 10. Dysgrafie a její reedukace
  • 11. Reedukace dysortografických obtíží
  • 12. Dyskalkulie a její reedukace
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
  • BLAŽKOVÁ, R. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8673-9.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5714-7.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
  • ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1266-9.
    doporučená literatura
  • BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 978-80-7311-166-3.
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-931-6.
  • SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, Mi. Kapitoly ze specifických poruch učení II: reedukace specifických poruch učení. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
  • COULTER, S., KYNMAN, L., MORLING, E., GRAYSON, R., WING, J. Supporting Children with Dyspraxia and Motor Co-ordination Difficulties. New York: Routledge, 2015. ISBN 978-1-138-85507-6.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie: metody reedukace, výuky a hodnocení. Praha: D + H, 2020. ISBN 978-80-87295-30-4.
  • KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. a kol. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1219-3.
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
  • VIKTORIN, J. Reedukace specifických poruch učení. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Aktivní účast na semináři (vyžadováno 80 % docházky), vypracování reedukační pomůcky a plánu reedukační lekce.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.