USPQP010 Speciální pedagogika předškolního a školního věku

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace zima
Rozsah
13/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Předmět klade důraz na přiblížení všech zásadních aspektů, které se týkají kvality života dítěte s postižením v raném, předškolním a školním věku. Cílem je reflexe vývojových specifik daných věkových období a reálné posouzení jejich individuálních potřeb vzhledem ke vzdělávacím možnostem dětí, žáků a studentů.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student objasní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáků
- student vysvětlí zákonitosti procesu učení, jeho mechanismy, druhy, průběh a podmínky
- student charakterizuje obtíže žáků zasahujících do vyučovacího procesu
- student reprodukuje vysoce specializované teoretické znalosti biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- student charakterizuje aktuální kurikulární dokumenty, vysvětlí změny související se snazším přístupem ke vzdělávání a zajištěním rovnosti ve vzdělávání, orientací na individuální přístup k potřebám vzdělávaných, na celoživotní proces učení, na vzdělávání pro život a uplatnění absolventů vzdělávání na mezinárodním trhu práce
Odborné znalosti specifické:
- student vysvětlí pojem speciální pedagogika
- student definuje předmět, cíle a metody speciální pedagogiky
- student uvede klasifikaci speciální pedagogiky
- student vysvětlí současné pojetí speciální pedagogiky se zaměřením na inkluzi
- student popíše Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disability a zdraví (ICF)
Odborné dovednosti:
- student charakterizuje dítě se zdravotním postižením v raném věku
- student uvede úkoly rodiny s dítětem se zdravotním postižením v raném věku
- student uvede význam včasné diagnostiky a intervence pro dítě se zdravotním postižením
- student uvede vývoj dítěte v předškolním věku
- student charakterizuje úkoly mateřské školy vzhledem k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami
Odborné dovednosti specifické:
- student uvede deficity dílčích funkcí se zaměřením na oblasti zrakového, sluchového, hmatově pohybového vnímání a sociální a emocionální vývoj dítěte v předškolním věku
- student uvede příklady programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami pro posílení vybraných funkcí
- student charakterizuje vybrané druhy postižení a uvede jejich vliv na dítě a úkoly mateřské školy
- student charakterizuje deficity dílčích funkcí v předškolním věku
- student uvede vybrané programy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole pro posílení vybraných funkcí
Osnova
  • 1. Charakteristika a současné pojetí speciální pedagogiky
  • 2. Raná péče v zákoně o sociálních službách a rodina dítěte se zdravotním postižením
  • 3. Edukace dětí předškolního věku
  • 4. Předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
  • 5. Charakteristika vývoje dítěte a deficity dílčích funkcí
  • 6. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v základním vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
  • 7. Společné vzdělávání
  • 8. Pedagogicko-psychologické poradenské služby
  • 9. Základní škola speciální, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální
  • 10. Profesní orientace a předprofesní příprava žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • 11. Střední vzdělávání a střední odborné vzdělávání, praktická škola jednoletá a dvouletá
  • 12. Podporované zaměstnávání a možnosti pracovního uplatnění osob se zdravotním postižením
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. eds. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-256-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., SEDLÁČKOVÁ, A., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9585-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9584-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.
  • BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-243-7.
  • KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5731-9.
  • OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7689-1.
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
  • BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6515-4.
  • VÍTEK, J., VÍTKOVÁ, M. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-210-9.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
  • VÍTKOVÁ, M. Speciální pedagogika předškolního a školního věku a dospělých. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání, prezentace a kladné ohodnocení seminární práce na téma: Případová studie zaměřená na dítě předškolního nebo školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami s prognostickým závěrem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.