USPQP037 Znakový jazyk II

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
0/26/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Alena Hendrychová (seminar tutor)
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je navázat na Základy znakového jazyka I, jak v rámci teorie, tak v rámci praktického vyučování znakového jazyka a budování další znakové zásoby. Student je seznamován v dílčích prohlubujících souvislostech s tématem komunikace a potřeby osob se sluchovým postižením ve společnosti a absolvuje exkurzi do zařízení pro osoby se sluchovým postižením, ať už v resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, tak v rámci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student se orientuje v problematice osob se sluchovým postižením
- student zná teoretické souvislosti s tématem komunikačních systémů osob se sluchovým postižením
- student rozumí základní terminologii a legislativním opatřením
- student se orientuje v hlavních odlišnostech a potřebách osob se sluchovým postižením
Odborné dovednosti:
- student dokáže používat základní pozice rukou, v rámci jednotlivých znaků z běžného života
- student umí používat znaky doporučené znakové zásoby
- student umí používat klasifikátory a specifické znaky
- student je schopen reflektovat a použít práci celého těla, spojenou s vizuálně pohybovými prostředky komunikace
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně komunikovat v rámci dané i rozšířené znakové zásoby
- student umí aplikovat zásobu znaků do běžné komunikace, rozhovoru a vyprávění
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do studia
  • 2.-4. Opakování základní slovní zásoby
  • 5.-6. Zápor, rozkaz a otázka v českém znakovém jazyce
  • 7.-8. Číslovky, vyjádření času (přítomnost, budoucnost a minulost)
  • 9. Práce s prostorem, inkorporace znaků
  • 10. Specifické znaky – nejčastěji používané
  • 11. Komunikace s osobami se sluchovým postižením v praxi
  • 12. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením - exkurze
Literature
    required literature
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
  • KISVETROVÁ, H. Osoby se zdravotním postižením: vybrané kapitoly II: sluchové postižení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4065-1.
  • LANGER, J. Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3746-0.
  • MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8.
  • RŮŽIČKOVÁ, M. Učíme se českou znakovou řeč: společná učebnice pro děti předškolního věku a jejich rodiče. Praha: Septima, 2012. ISBN 978-80-7216-302-1.
    recommended literature
  • CÉZOVÁ, V. Jsem jedno [ucho] 2020. Praha: Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, 2020. ISBN 978-80-270-8182-0.
  • ČEŇKOVÁ, I. Úvod do teorie tlumočení. Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-09-9.
  • FALTÍNOVÁ, R. Vlastní jména osobní v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-32-7.
  • LEIGH, I. W., ANDREWS, J. F. Deaf People and Society: Psychological, Sociological, and Educational Perspectives. New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-90814-7.
  • VYSUČEK, P. Specifické znaky v českém znakovém jazyce – praktická cvičení. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-55-0.
    not specified
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 978-80-903863-2-7.
  • MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-00-6.
  • PEŠKOVÁ, K. Neslyšící tlumočníci v pracovním týmu. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-22-2.
  • POTMĚŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1300-0.
  • PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.
  • PAVLIŇÁKOVÁ, Z., ZARUBOVÁ, P. Znakový jazyk II. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast v hodinách (min. 80 % docházky), teoretický písemný zápočtový test (úspěšné splnění dle hodnotících indikátorů je podmínkou k ústnímu rozhovoru), rozhovor s lektorem v českém znakovém jazyce, vlastní vyprávění.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.