UPPVPK027 Odborná praxe I

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2009
Rozsah
Seminář 2 TYD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Magda Hermanová
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
( UPPVPK010 Pedagogika pro SP || UPPVP0010 Pedagogika pro SP ) && ( UPPVPK014 Osobnost a její rozvoj || UPPVP0014 Osobnost a její rozvoj ) && ( UPPVPK012 Sociální psychologie pro SP || UPPVP0012 Sociální psychologie pro SP )
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Odborná praxe I bude realizována formou individuální, průběžné stáže (v rozsahu 6 hodin/1 den) ve vybraném zařízení z resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. Úkolem studenta bude získat základní informace týkající se poslání instituce, její historie, složení skupiny klientů, organizační struktury, personálního zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušné legislativy atp. Za klíčové informace přitom budou považovány ty, které souvisí s výkonem odborné činnosti studenta a dalšího personálu v přímé vazbě na práci s klienty. Odborná praxe I bude zakončena zápočtem, který bude udělen garantem praxí na ÚPPV po předložení požadovaných písemných materiálů. Předpokladem pro získání zápočtu je vypracování dílčích protokolů z praxe (rozsah l strana A4/1 protokol) a zpracování seminární práce, v níž student představí zařízení, v němž odbornou praxi vykonával (rozsah minimálně 5, maximálně 10 stran A4). Cílem odborné praxe I je poskytnout studentovi prostor pro seznámení s konkrétními problémy praxe v daném zařízení, ve snaze získat a procvičit si dovednost propojovat teoretické poznatky se schopnostmi praktického řešení problémů určité skupiny klientů.
Osnova

  • 1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe.
    2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb.
    3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize.
    4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci.
    5. Vymezení typologie problémů klientů daného zařízení.
    6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací.
    7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    8. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    9. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    10. Pozorování práce s klientem v jeho přirozeném prostředí.
    11. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
    12. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
    13. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
    doporučená literatura
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha:portál, 2007. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. info
  • JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. info
  • MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-. info
  • MATOUŠEK, a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • WARSHAK, R. A. Rozvodové jedy. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-439-X. info
  • ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. info
  • BAUMAN, L., RICHEM, R. Jak přežít pubertu: průvodce pro rodiče i děti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. info
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. Praha: Portál, 2001. info
  • MATOUŠEK, O., a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. info
  • SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha: Portál, 2000. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000. info
  • MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. info
  • OLLIER, K., HOBDAY, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. info
  • NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2000. info
  • RIEGER, Z. Loď skupiny. Praha: Konfrontace, 1998. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
  • RIEGER, Z., VYHNÁLKOVÁ, H. Ostrov rodiny. Integrující přístup pro práci s rodinou. Příručka pro odborníky. Hradec Králové: Konfrontace, 1997. info
  • MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. info
  • WARSHAK, R. A. Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha:Portál, 1996. info
  • SMITH, CH. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1996. info
  • CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995. info
  • HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1995. info
  • GABURA, J. PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha, 1995. info
  • ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 1994. ISBN 80-85850-00-1. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
a) 100% účast na praxi,
b) písemné protokoly z praxe podepsané garantem praxe z daného zařízení
c) seminární práce
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2007, léto 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.