FVP:XUPPV3290 Vývojová psychologie pro SP - Informace o předmětu
XUPPV3290 Vývojová psychologie pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2009
- Rozsah
- 0/0. 5 kr.
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Zvládnutí základů obecné psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět vývojová psychologie navazuje na poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Cílem výuky je poskytnutí základních poznatků o somatickém a psychickém vývoji člověka na všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří. Přednášky zahrnují současně související vývojové teorie, stručnou historii vývojové psychologie a výklad věnovaný základním mechanismům a obecným zákonitostem vývoje.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu. Vymezení oboru, předmětu a cílů vývojové psychologie, vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie, historický přehled vývoje tohoto předmětu.
2. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, metody vývojově psychologického zkoumání, vývojové teorie.
3. Prenatální a novorozenecké období.
4. Kojenecký věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
5. Batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, kognitivní vývoj, emoční vývoj, rozvoj sebepojetí batolete a socializace.
6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace.
7. Školní zralost. Školní připravenost.
8. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
9. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace.
10. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
11. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování.
12. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
13. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
14. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt.
- 1. Úvod do předmětu. Vymezení oboru, předmětu a cílů vývojové psychologie, vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie, historický přehled vývoje tohoto předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2009/XUPPV3290