UPPVP0033 Didaktizace patosociálních jevů

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2010
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (přednášející)
Garance
PhDr. Šárka Čížková
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Základní orientace v problematice sociálně patologických jevů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je didaktické "ovládnutí" patosociálního jevu a jeho realizaci ve školním i mimoškolním prostředí. Zvláštní důraz je kalden na naplnění cílů Rámcového vzdělávacího programu. Koncipovat anketní (dotazníkové) šetření na škole (instituci) s cílem zmapovat stávající aktuální stav daného patosociálního jevů a bude schopen vytvořit výchovný projekt. Konkrétní realizace anketní (dotazníkové) šetření se záměrem shromáždit dostatečné množství odpovídajících informací o aktuálním stavu daného jevu. Na základě získaných údajů budou studenti koncipovat výchovný projekt. Z hlediska organizačního se bude jednat o kolektivní práci s úmyslem zkvalitnit vlastní výstup z dané práce. Nedílnou součástí koncipovaného výchovného projektu je samotná prezentace (za pomoci PC).
Osnova
  • - Rozličná vymezení patosociálního jevu. Přehled možných patosociálních jevů, jejich specifikace, historický vývoj, postoj společenské majority k danému jevu (např. poruchy chování v dětství a adolescenci, narkomanství, gamblerství, prostituce, sexuální turistika, krádeže, apod.)
    - Právní dimenze jednotlivých patosociálních jevů.
    - Objasnění pojmu: didaktizace. Didaktizace obsahu pro jednotlivé fáze vyučovací hodiny. Uplatnění aktivizačních a kreativních technik.
    - Systém poradenských služeb na úrovni základní a střední školy.
    - Organizační formy výuky. Přehled organizačních forem výuky: hromadná (frontální) výuka, skupinová a kooperativní výuka, párová výuka, týmová výuka, diferencovaná výuka, individuální výuka a individualizovaná výuka.
    - Obecné zásady pro koncipování projektu na úrovní základní (střední) školy.
    - Využití předností mezipředmětových (interdisciplinárních) vztahů.
    - Zásady zpracování projektu. Koncipování projektu pro potřeby primární prevence.
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus,, 2005. ISBN 80-7041-379-4. info
  • KALHOUS, Z, OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. info
  • ŠVARCOVÁ, E. Úvod do etopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-449-9. info
  • GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice: Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO, 1996. info
    doporučená literatura
  • SVATOŠ, T. Sociální a pedagogická komunikace. Opava: Slezská univerzita v Opavě,, 2005. ISBN 80-7248-292-0. info
  • MUŽÍK, J. Didaktika dospělých. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-86284-21-2. info
  • SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
  • HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992. info
    neurčeno
  • MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. info
  • MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3. info
  • KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak - projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: Gaudeamus, 1995. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Referát
Informace učitele
- obhajoba a prezentace vlastního didaktického projektu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.