FVP:UPPVKP048 Professional Practical Trainin - Course Information
UPPVKP048 Professional Practical Training II
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2011
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Magda Hermanová (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Magda Hermanová
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné absolvování Odborné praxe I.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Odborná praxe II bude realizována formou individuální, průběžné stáže (v rozsahu 6 hodin/1 den) ve vybraném zařízení z resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. Úkolem studenta bude získat základní informace týkající se poslání instituce, její historie, složení skupiny klientů, organizační struktury, personálního zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušné legislativy atp. Za klíčové informace přitom budou považovány ty, které souvisí s výkonem odborné činnosti studenta a dalšího personálu v přímé vazbě na práci s klienty. Odborná praxe II bude zakončena zápočtem, který bude udělen garantem praxí na ÚPPV po předložení požadovaných písemných materiálů. Předpokladem pro získání zápočtu je vypracování dílčích protokolů z praxe (rozsah l strana A4/1 protokol) a zpracování seminární práce, v níž student představí zařízení, v němž odbornou praxi vykonával (rozsah minimálně 5, maximálně 10 stran A4). Cílem odborné praxe II je poskytnout studentovi prostor pro seznámení s konkrétními problémy praxe v daném zařízení, ve snaze získat a procvičit si dovednost propojovat teoretické poznatky se schopnostmi praktického řešení problémů určité skupiny klientů.
- Syllabus (in Czech)
1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe.
2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb.
3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize.
4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci.
5. Vymezení typologie problémů klientů daného zařízení.
6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací.
7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
8. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
9. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
10. Pozorování práce s klientem v jeho přirozeném prostředí.
11. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
12. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
13. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi.
- Literature
- required literature
- Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
- Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
- recommended literature
- MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha:portál, 2007. info
- MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
- ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
- JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
- NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. info
- JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. info
- MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-. info
- MATOUŠEK, a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
- WARSHAK, R. A. Rozvodové jedy. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-439-X. info
- ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. info
- MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
- MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. info
- BAUMAN, L., RICHEM, R. Jak přežít pubertu: průvodce pro rodiče i děti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. info
- CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. Praha: Portál, 2001. info
- MATOUŠEK, O., a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. info
- SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha: Portál, 2000. info
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000. info
- MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. info
- OLLIER, K., HOBDAY, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. info
- NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2000. info
- RIEGER, Z. Loď skupiny. Praha: Konfrontace, 1998. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
- RIEGER, Z., VYHNÁLKOVÁ, H. Ostrov rodiny. Integrující přístup pro práci s rodinou. Příručka pro odborníky. Hradec Králové: Konfrontace, 1997. info
- MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5. info
- ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. info
- WARSHAK, R. A. Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha:Portál, 1996. info
- SMITH, CH. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1996. info
- CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995. info
- HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1995. info
- GABURA, J. PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha, 1995. info
- ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 1994. ISBN 80-85850-00-1. info
- Teaching methods
- Lecture supplemented with a discussion
- Assessment methods
- The analysis of student 's performance
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Cvičení 72 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2011/UPPVKP048